Klopt het dat voertuigen van voor 1996 niet verplicht zijn om werkende allarmlichten te hebben voor de APK?

Ik heb een bus van 1980 en een auto van 1992 die beiden defecte allarmlichten hebben.
Nu heb ik ergens gelezen dat voertuigen die van voor 1996 zijn niet verplicht zijn om (werkende)allarmlichten te hebben, klopt dat?

Ook heb ik een probleempje met de richtingaanwijzers van de bus want ze knipperen soms niet maar branden continu ff later knipperen ze wel gewoon.
Ook is er verschil in tempo van knipperen tussen rechts en links.
Maar wel alle lampen branden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
6.2K

Antwoorden (2)

Als er alarmlichten van fabriekswege op je auto zitten, moeten ze 't doen. Dat is een verplichting, ongeacht de fabricagedatum van je auto en ongeacht de datum van het eventueel verplicht stellen van een bepaalde feature voor auto's die er fabriekswege op moeten zitten.

Dit geldt voor alle technische zaken die bij de veiligheid op de weg betrokken zijn.

Betreft het bijvoorbeeld later toegevoegde mistlampen, dan moeten die het ook doen! Dan heb je dus de keuze: ze repareren of ze geheel verwijderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat betreft de alarmlichten is de verplichting ook geheel logisch: medewegverkeer ziet de alarmlichten op je auto zitten. Dus gaan ze er onbewust ook vanuit dat ze het doen. Dus zeker voor alle op de auto zichtbare veiligheidsfeatures moet gelden dat ze werken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het genoemde probleem heb ik trouwens een keer verholpen door een stukje zilverpapier van een chocoladereep aan mijn auto toe te voegen bij het euvelende lampje. Zodoende had het lampje beter contact. Ik had op dat moment niets anders tot mijn beschikking.
Een enkele keer is schoonmaken of de lamp er uit halen en er weer in zette ook voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
e. Personen auto's moeten zijn voorzien van waarschuwingsknipperlichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; Als ze aanwezig zijn moeten ze ook werken ongeacht bouwjaar. Als knipperlichten niet knipperen is vermoedelijk de automaat stuk. Als de knipper snelheid links en rechts verschilt is er vermoedelijk een slecht contact of zijn er verkeerde lampen gemonteerd.