Mag een bedrijf een auto keuring weigeren omdat ik zelf de mankementen zelf heb verholpen?

Mijn auto moest voor de jaarlijkse keuring.
Netjes een afspraak gemaakt bij een bedrijf...heeft de monteur eerst een zogenoemde voorkeuring gedaan.
Daar heeft hij bekeken of de auto wel of niet door de keuring zou komen.
Er waren een aantal dingen die niet helemaal in orde waren en die moesten vervangen worden zodat de auto wel door de keuring zou komen.
Bedrag omstreeks de 350 euro inclusief werk uren.
Nu heb ik een goede vriend die zelf erg handig is met auto's en die heeft deze ''mankementen'' voor mij verholpen met onderdelen van de sloop en nieuw gekochte onderdelen.
Kosten nog geen 100 euro!!
Nu kom ik bij de garage weer die die voorkeuring heeft gedaan,vind hij wéér iets waar de auto op afgekeurd zou worden,ik dat binnen een halve dag verhelpen...
Kom ik terug wil hij hem niet meer keuren omdat ik de ''reparaties'' zelf had gedaan en niet bij hem!

Dit bedrijf is RWD erkend,maar ik vind de manier waarop ik ''geholpen'' ben niet correct en uiterst onbeschoft.

Ik ben weg gegaan,bij zo'n bedrijf wil ik mijn auto geen seconde langer hebben staan,en heb inmiddels al bij een ander bedrijf een afspraak gemaakt voor de keuring (en dit verhaal erbij verteld)

Wat kan ik hier verder aan doen?
Ik heb een beetje het gevoel gekregen dat deze man mijn zuur verdiende geld wil aftroggelen.
Ik bedoel ik ben toch vrij in waar en hoe ik de auto ga klaarmaken??
Ik kom er enkel en alleen voor de keuring en niets anders.

Kan ik mijn onvrede ergens melden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
5.5K

Het beste antwoord

Hij mag je weigeren als klant zijnde maar netjes is het zeker niet. Nergens in de wet staat dat je iemand als klant moet aannemen. Het enige wat je kan doen is dit soort malafide praktijken melden bij de RDW. gegarandeerd dat de RDW bij hun meer steekproeven gaat houden en dat ze een keer tegen de lamp zullen aanlopen.

Er is maar één mogelijkheid om dit soort malafide types te ontlopen. Ik ben sinds twee jaar een trouwe klant bij een APK station die alleen APK's uitvoert en absoluut geen reparaties. Ook al word je afgekeurd hij verhelpt de mankementen niet. (tenzij het een lampje is o.i.d en dat gebeurt dan ook gratis)
Je wordt er keurig behandeld, kan zonder afspraak terecht, krijgt een lekker bakje koffie loopt met de keurmeester en je wordt echt niet belazerd.
Hij schiet er echt niets mee op om je te belazeren, aangezien hij géén reparaties uitvoert.
Als je auto afgekeurd wordt krijg je netjes te horen wat het is, hij laat het je ook zien dus dan weet je precies wat je er aan moet doen.
Als je zelf niemand hebt om reparaties uit te voeren dan krijg je van hem een A4-tje mee met eventuele garages in de buurt die je kunnen helpen.
Ik rijd voor mijn beide auto's jaarlijks 60 km heen en 60km terug naar Zegveld waar het APK station is, dus 240 km maar dat is het me waard om dit soort praktijken te ontwijken.

Toegevoegd na 8 minuten:
let wel op: kijk heel goed of ze echt alleen keuringen doen. Heel vaak zie je staan APK station maar ze voeren daarnaast ook reparaties uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Wat je zelf of een vriend kan doen staat je geheel vrij.
Het is voor garage natuurlijk inkomsten die ze voor hun neus voorbij zien gaan,maar het is niet verboden als jij het zelf wil doen.

Inderdaad een afspraak maken bij een ander bedrijf en voor melding of verdere info zou je eens de RDW kunnen bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De RDW keuring staat los van eventuele reparaties. Deze garagehouder had jouw voertuig dus gewoon kunnen keuren. Waarschijnlijk wilde hij snel geld verdienen en dacht jou dus te kunnen chanteren tot een keuring en reparatie. Slim dat je hier nit op in bent gegaan. Gewoon naar een ander gaan dus.

Je kunt he wel aangeven bij de RDW voor een onterechte keuring als dat zo was. Maar dan had je meteen moeten bellen op het moment dat het voertuig er staat. Bel of mail even met de RDW. Je kunt ook terecht op hun website www.rdw.nl wellicht hebben ze nog tips! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als men een auto bij een garage brengt voor een APK, dan is het schappelijk dat de monteur aanbiedt om eerst op voorhand te kijken of hij zonder noemenswaardige herstellingen door de keuring komt. De vraagsteller is daar mee akkoord gegaan.
Als de keurmeester alleen de auto in ontvangst had genomen, dan was de auto afgekeurd. Beetje naief om te denken dat het anders werkt.
Dit is ook geen chantage te noemen. Uit het oude keuringsbewijs kan men vaststellen op welke punten men gaat controleren.
Ja,je onvrede kun je hier op Gv melden en dat heb je nu gedaan.
De ANWB heft ooit een proef met de APK keuring genomen, door een helemaal nagekeken auto aan te bieden bij verschillende garages en altijd vond men wel ietswat niet in orde was!
Men wil behalve voor de keuring wat extra centjes beuren en jij ontneemt die garage de kans daar toe.
Klopt natuurlijk geen hol van, maar zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het uurloon van een APK Keurmeester is hoger dan de kosten van de APK.
Logisch dat men ook reparatie,s wil verrichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men geeft de auto af voor een APK, of voor APK en reparatie. (normaal gesproken)
Een ,,APK voorkeuring,, bestaat niet.
De monteur heeft u een indicatie gegeven wat u te wachten staat en is er van uit gegaan dat u de reparatie,s bij hem zou laten uitvoeren.

Nu heeft u 2 keer onder zijn duiven geschoten, logisch dat u het nu zelf mag uitzoeken.

Klagen heeft bij geen enkele instantie zin.

Overigens was u hetzelfde geld kwijt als uw vriend ook om arbeidsloon vroeg, maar bij de garage had u tenminste nog 3 maanden garantie op de reparatie en was uw auto goedgekeurd voor de APK.

Toegevoegd na 6 minuten:
Daarom is het best mogelijk dat nu de agenda vol is mbt afspraken voor een APK.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens was u hetzelfde geld kwijt als uw vriend ook om arbeidsloon vroeg, maar bij de garage had u tenminste nog 3 maanden garantie op de reparatie en was uw auto goedgekeurd voor de APK. dit stukje klopt niet want voor het zelfde geld was hij nog niet goedgekeurd. btw. het is vrij logisch om hem bij een vriend te laten maken voor 3,5 x zo weinig zou ik ook doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een keuringstation een prijs maakt inclusief reparatie dan wordt hij goedgekeurd.
Ook na een steekproef neemt de garage de kosten voor eigen rekening bij afkeuring. ervaring
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kortom na alle voorgaande perikelen mag een keuringstation creatief zijn met de agenda/boekhouding
en pas een gaatje voor u vinden op 33 Okruari 2099
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U bent weliswaar zelf debet aan de gebeurtenissen.
Wij wachten geduldig uw volgende APK af.
Sommige garages geven een goedkope keuring als de auto bij hun in onderhoud is. Als dit niet het geval is, ben jij vrij om de auto te laten maken door wie jij wilt. Je hebt gewoon een keuring gehad en hij had nu een herkeuring nodig. Ik zou ook naar een andere garage zijn gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de tarieven die de meeste keuringstations hanteren voor een keuring niet kostendekkend als je vervolgens dan je auto laat repareren door iemand anders ,leid het bedrijf verlies ,vervolgens kom je weer met je auto en wil je auto voor de derde keer voor eden verliesgevende werkzaamheid aanbieden ,vermoedelijk zelfs onder het motto ,dit is een herkeuring nu moet het voor niets ,geen wonder dat het autobedrijf na de tweede keuring zegt ,laat je auto maar keuren bij degene die het gerepareerd heeft, je autobedrijf maakt kosten voor onder andere milieu heffingen ,apk registratie ,etc vervolgens loop jij naar beun de haas,die nog nooit van dergelijke dingen gehoord heeft om de reparaties uit te voeren ,(nog slecht ook volgens je eigen verhaal )en dan mag het bedrijf kijken of beun het goed gedaan heeft en de auto afmelden voor de keuring . jij mag je auto laten repareren waar je wil ,maar je garage is niet verplicht om 3 keer je auto te keuren als jij niet bereid bent om hun ook wat geld te laten verdienen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan zijn , maar dat verandert niets aan het recht van het bedrijf om een auto niet te keuren .
Nee, dat mogen ze niet. Om te voorkomen dat mij "een oor aangenaaid wordt" (als ze iets willen vinden om omzet te draaien, vinden ze altijd wel wat, zonder dat het te controleren is of een reparatie of vervanging nou wel nodig is), ben ik enkele jaren geleden overgestapt naar een z.g. onafhankelijk keuringsstation. Deze bedrijven keuren je auto volgens de APK-voorschriften, maar repareren of vervangen niets. Ze hebben geen belang bij dure reparaties of verkoop van onderdelen. Als ze een mankement, essentieel voor een goedkeuring, vinden, kun je zelf zorgen dat dat mankement gerepareerd wordt. Waar je dat doet, of wie dat doet, bepaal je zelf. Na reparatie ga je weer terug naar hetzelfde keuringsstation, krijgt de auto een gratis herkeuring en wordt vervolgens afgemeld. Betrouwbaar en eerlijk! Zie bron voor het APK-station waar ik mijn auto laat keuren. Ik weet niet waar je woont, maar er zit er vast wel één bij jou in de buurt.