Op wie kan ik de schade aan mijn auto verhalen?

Ik heb een (oudere) auto en ben WA verzekerd. Nu heeft mijn moeder vandaag een deuk in mijn auto gereden door achteruit tegen een muurtje te rijden.
Buiten het feit dat die achterkant is ingedeukt heb ik ook lakschade. We hebben gelijk de verzekering van mijn moeder gebeld maar die keert alleen uit als ergens schade aan is ontstaan door bijvoorbeeld wind ofzo of brand. Niet als je tegen en muurtje rijdt.
Is er nog iets wat ik kan doen of moet ik nou accepteren dat in mijn grootste trots voortaan een deuk zit? (Zelf de kosten betalen zit er niet in omdat dit rond de 7 a 800 euro gaat kosten)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Iedereen heeft toch een WA verzekering? Wettelijke aansprakelijkheid betekent toch dat wanneer ik een fout maak het gedekt is door mijn verzekering?!? Ik heb even de polis erbij gezocht, en ik mag voor max. 1,6 Miljoen aan schade veroorzaken, en daar staat wind of brand niet bij, het gaat om wàt ik heb veroorzaakt(en in het verhaal dus je moeder) en niet de natuurlijk of third party onheil.... Vind het een beetje gek verhaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@roquetrader Nope. WA-verzekering verwar je met een persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering. Die is niet verplicht en heeft niet iedereen. Daarnaast dekt een PAverzekering volgens geen auto-ongelukken. "Verhalen op aansprakelijkheidsverzekering uitgesloten
Het is niet mogelijk om de schade te verhalen op de aansprakelijkheidsverzekering van degene die jouw auto geleend had. Schade veroorzaakt met motorvoertuigen is uitgesloten van aansprakelijkheidsverzekeringen en wordt nooit vergoed." Een WA-verzekering is gekoppeld aan de auto en die is wel verplicht maar die vergoed geen "eigen" fouten, maar enkel de schade aan de ander. De vrager had een All-risk verzekering af moeten sluiten om dit te dekken. https://www.wegwijs.nl/artikel/2014/03/wie-betaalt-de-schade-als-je-je-auto-uitleent
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-volgens
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je moeder is aansprakelijk . Kan ze niet betalen laat haar dan toch een schuld bekentenis tekenen. Kan toch handig zijn . Laten we hopen dat het nog zeer lang mag duren dat jij op je geld moet wachten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@kapperkort "Je moeder is aansprakelijk " Dat is dus niet zo. Ik dacht het zelf eerst ook, maar door je auto uit te lenen heb je te maken met "risico-aanvaarding". "Laten we hopen dat het nog zeer lang mag duren dat jij op je geld moet wachten" Huh? Zodat de moeder zich zo lang mogelijk schuldig voelt naar de dochter zodat dochter die positie uit kan melken? Of wat bedoel je?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De chauffeur is de veroorzaker . Ook bij een verkeersovertreding bekeuring enz. Of schade op een particulier terrein de chauffeur blijft aansprakelijk . De uitlener moet zich er van vergewissen dat de lener een geldig rijbewijs heeft of het moet een prive terrein zijn . Ik zou zeggen pech dikke pech . Die schuld overeen komst zou mogelijk gelden bij overlijden van de lener Geen erf belasting enz. Maar of het van liefde voor je moeder getuigt ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee. Het is dan ook de WA-verzekering van degene op wiens naam de auto staat die uitkeert. https://www.wegwijs.nl/artikel/2014/03/wie-betaalt-de-schade-als-je-je-auto-uitleent ""Andermans schade gedekt op jouw verzekering
Een autoverzekering is gekoppeld aan de auto. Leen je je auto uit, dan zal de schade die de bestuurder maakt, gedekt zijn op jouw verzekering. Afhankelijk van welke dekking jij gekozen hebt, keert je verzekeraar uit. Schade buiten de dekking van je verzekering Valt de gemaakte schade niet onder jouw verzekering, bijvoorbeeld omdat je geen all-risk dekking hebt, dan krijg je sowieso niets vergoed. Je kunt proberen de schade te verhalen op degene die de auto heeft geleend, maar hier zijn geen standaard regels voor. Hoe vervelend ook, de schade die bij het lenen van de auto ontstaat, valt onder jouw verantwoordelijkheid. Jij geeft toestemming voor het gebruiken van de auto en het risico is daarom voor jou."" Ik heb eerst het antwoord gegeven wat jij gaf, toen ik echter wat ging lezen op internet kwam ik er al snel achter dat het niet klopt, hoe logisch het ook klinkt. De moeder is wel schuldig bij een verkeersovertreding, maar daar hebben we het hier niet over, dit is schade aan eigen kant. Een boete wordt ook niet verhaald op een verzekering, dus dat is iets heel anders. Of http://weblog.independer.nl/autoverzekeringen/auto-uitlenen-schade/
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Nooit meer he auto uitlenen aan iemand die de schade niet kan/gaat betalen die hij mogelijk kan veroorzaken. Of laat die persoon een tijdelijke verzekering afsluiten bij bijvoorbeeld clixx. Heb je nu natuurlijk niets aan. Maar het is wat het is helaas.

Het beste antwoord

Op niks en niemand.

"Hoe vervelend ook, de schade die bij het lenen van de auto ontstaat, valt onder jouw verantwoordelijkheid. Jij geeft toestemming voor het gebruiken van de auto en het risico is daarom voor jou."
https://www.wegwijs.nl/artikel/2014/03/wie-betaalt-de-schade-als-je-je-auto-uitleent

De mogelijke aansprakelijkheidsverzekering van je moeder (AVP) keert ook niet uit bij motorvoertuigenschade.
https://www.wegwijs.nl/finipedia/aansprakelijkheid/aansprakelijkheidsverzekering

Je kan dus hoogstens je moeder overtuigen dat zij het bedrag zou moeten vergoeden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik was er al bang voor! Maar bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn vader zei altijd "er zijn twee dingen die je nooit moet uitlenen, je auto en je vrouw". Daar komt vaak ellende van.