Welke olie moet er in mijn auto?

Ik heb een golf 4, 1.6 4 cilinder uit '98. Weet iemand wat daar voor olie in moet, 10W40 of 15W40? En dan vol of half synthetisch...?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
5.9K

Antwoorden (5)

Dat is afhankelijk van de temperatuur waarin je rijdt. In het instructieboekje staat welke je moet hebben.
Daar de marges van de motorolie tegenwoordig zo breed zijn kun je het hele jaar met 1 soort motorolie volstaan.
Het is het beste om de olie bij te vullen met dezelfde olie als erin zit. (maar beter gemixte olie dan te weinig of geen olie)
Synthetische zijn beter vanwege hun eigenschappen.
Bijgaand een link waarin je per type kunt opzoeken welke voor jouw auto geschikt is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gevaarlijk antwoord ! Het gaat hier blijkbaar om een 2de hands auto anders zou de huidige eigenaar wel weten wat erop is van olie. U kan dus zeker niet afgaan op wat in het boekje staat.
Daarbij komt dat u verschillende soorten NOOIT mag mengen, de ene soort kan de goede eigenschappen van de andere afbreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@depauwroger; Ik vraag mijzelf af of je mijn antwoord wel gelezen hebt.
Of het nu een nieuwe of gebruikte auto is maakt niet uit.
Wat voor olie erin zit weet je natuurlijk niet dus kun je alleen uitgaan van het soort als je hem zelf (laat) verversen. En dan ook nog bij die garage olie meevraagt. Gevaarlijk antwoord ? ik dacht het niet want ik geef aan het bij hetzelfde soort olie te houden.
Los daarvan denk ik dat er in 90 % van de auto's tegen het einde van de service interval een mix van oliën zit.
Volgens de onderstaande website moet er Specialsynth MSP 5W40 in:
escape
11 jaar geleden
Synthetisch of ..., moet u vragen aan de vorige eigenaar want hij kan er best iets anders opgedaan hebben dan in het handboek staat.
Meng nooit verschillende soorten, dit kan schadelijk zijn.
Bij twijfel eerst de olie aflaten en de motor met spoelolie even laten draaien, terug aflaten en vervolgens de door u gekozen olie opdoen en zo houden.
10 of 15W40 maakt niet zo veel verschil.
Dit hangt hier in onze streken niet zozeer van de temperatuur af maar van de slijtage graad van uw motor.
10W40 kan bij nieuwe en goed ingereden motor, terwijl een 20W50 meer nut zal hebben bij hogere slijtage.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de volkswagen garage officiële dealer dus

gebruikt 10w40 half synthetisch

maar zoals al eerder vermeld is

niet mengen met andere olie

dus alleen gebruiken bij vervangen van olie plus filter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maakt eigenlijk niet heel veel uit.
Het beste is voor je auto eigenlijk deze olie:http://www.olietekoop.nl/motorolie/product/18