Wat moet je doen als je een ongeluk ziet aankomen?

Stel ik zit in een auto of bus en ik ben niet de bestuurder. Op een gegeven moment remt een voertuig voor mij en ik merk dat de bestuurder van mijn voertuig te laat remt en dat we op onze voorganger zullen botsen, wat moet ik dan doen? Wat voor houding moet ik aannemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
5.6K

Het beste antwoord

Als je het ongeval als kàn zien aankomen, is het het beste om je spieren zo hard mogelijk aan te spannen en je hoofd naar beneden te buigen met je armen erover. Maar in de praktijk gebeuren ongevallen meestal compleet onverwacht, dus dan moet je op je lichaam vertrouwen.

Toegevoegd na 4 uur:
Omdat verschillende mensen het blijkbaar niet met mij eens zijn; Toch staat dat in de literatuur zo beschreven, theoretisch gezien is de kans op overleving het grootst als je de beschreven houding aanneemt. Zeker met een frontale botsing zoals beschreven in de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Stel dat je er over na kunt denken, wat me onwaarschijnlijk lijkt aangezien zoiets heel snel gaat, moet je in ieder geval je hoofd beschermen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zoiets wel eens gehad, de bestuurder zat niet op te letten, en op eens remde degene voor ons , ik schreeuwde gewoon super hard, maar je kan ook bijvorbeeld aan de handrem trekken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toegeven aan de impuls van je lijf.
Een harde klap komt te laat voor jou om nog na te denken, dus laat de beschermingsreactie van je lijf het werk doen.
Het zit ingebakken in je hoofd, en met een beetje geluk beschermt het jou afdoende om er met zo weinig mogelijk kleerscheuren vanaf te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt gek,maar zo ontspannend mogelijk je lichaam houding nemen en je hoofd beschermen.
Veel whiplash slachtoffers zagen de ongeluk aankomen en van schrik sta je gespannen en de handen bijvoorbeeld strak aan t stuur.
Ook ongelukken door dronken mensen blijven deze mensen vaak ongedeerd omdat door de alcohol hun spieren verslapt zijn

Maarja in een fractie van een seconde gebeurt een ongeluk en kan je dan helder en snel handelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het onlangs bijna met enige verschil dat het hier om een tegenligger ging die voor een deel op ons rijvak aan het rijden was. We zijn net niet gebotst maar mijn reactie als passagier toen, was gewoon wegduiken met mijn armen voor mijn hoofd gericht ter bescherming (beetje zoals boksers maar dan een overdreven versie daarvan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt niet genoeg tijd om op zo'n moment te bedenken wat je moet doen. De juf van mijn dochter zat pas voorin de bus terug van het schoolreisje toen de bus een ongeluk kreeg. Zij had dagen erna ontzettende spierpijn, omdat ze in een reflex uit alle macht had geprobeerd te remmen (alsof ze zelf achter het stuur zat), terwijl de kinderen, waarvan de meesten niet hadden zien aankomen wat er gebeurde, geen last hadden. Die zijn dus gewoon ontspannen gebleven tot het gebeurde, wat dus ook het beste lijkt te zijn. Maar dat lijkt me dan weer een onmogelijke opgave als je het ziet aankomen.
De enige manier om je erop voor te bereiden zou heel vaak oefenen zijn, maar dat is niet zo praktisch. Op die manier zou het een automatisme kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip uit ervaring: probeer jezelf met je knieën schrap te zetten, druk jezelf in de stoel naar achteren en sla je armen om je hoofd, liefst zo dat je niet met je ellebogen tegen de ruit aan knalt als je toch die klap maakt.
En natuurlijk de gordel dragen als die er is!