Wat is de reden dat benzine nu weer zo duur is 149.8 belachelyk vergelykbaar met andere landen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (7)

De accijnzen die op benzine zit verhoogt de prijs van benzine behoorlijk. Accijnzen zijn per land verschillend, waardoor de prijzen ook kunnen verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeet niet dat de prijzen een beetje plakkerig zijn. Als ze omhoog gaan, gaan ze bijna nooit weer terug naar het oude niveau.

Marktwerking: men is bereid om een hogere prijs te betalen, dus dat wordt de nieuwe prijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De benzineprijs is opgebouwd uit een aantal onderdelen. Een aantal van deze onderdelen liggen vast of veranderen slechts minimaal. Deze vaste componenten zijn: * accijns - wordt jaarlijks aangepast - in 2007 68,4 cent * BTW - 19% - beweegt mee met de totale prijs * de marges voor verkoopmaatschappij en pomphouders * de produktiekosten (raffinaderij, opslag, transport etc.) De grote schommelingen in de prijs worden veroorzaakt door het feit dat de prijs voor ruwe olie, de grondstof voor benzine, een kwestie van vraag en aanbod is. Er zijn allerlei redenen voor de fluctuaties in de prijs: seizoensinvloeden (vakantie), prijsafspraken door OPEC-landen, oorlogen, logistieke problemen bij verwerking en opslag etc. De precieze redenen voor opwaartse of neerwaartse schommelingen in de afgelopen vijf jaar kun je vinden op onderstaande website (zie: bron) waarop je chronologisch verwijzingen vindt naar krantenartikelen die gaan over prijsveranderingen van benzine.

De prijsverschillen met andere landen hebben te maken met al deze factoren. De accijnzen en vooral de meestijgende BTW zullen ongetwijfeld de belangrijkste oorzaken vormen.

(tp)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, vooral te maken met de acijnzen per land dus wil eigelijk zeggen hoeveel elk land in zijn zakken wil steken. ik woon in venezuela en hier betaal ik voor gans men auto vol te tanken net 0.5euro , moe jij u dan maar eens laten beseffen hoeveel de staat belgie en de aan en verkopers er dan wel aan verdienen .
als je weet dat hier voor een halve euro je 50liter tank
en ze daar dan nog hier elk tnakstation 2a3mensen hebben die je auto voltanken die ook moeten betaald worden en dan het bedrijf van het tankstation ook nog geld eraan verdiend diesel tank je hier 50litter voor 0.35cent voor volle tank.
goed lezen he niet per liter maar een volle tank heb je hiervoor.
en in europa enkel duurder door de beurs de btw en de acijzen die daar zo duur op zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we de meest gulzige overheid hebben van europa.Toen rond 1987 de benzine prijs rond 1gulden twintig was ( zou omgerekend E 0,54 zijn geweest)verhoogde toenmalig pvda minister kok de benzine tijdelijk met een "gulden" kwartje.Nu 20 jaar later is dat tijdelijke kwartje nog lang niet terug.Meer bewijs van een gulzige overheid is er niet.Ook de reden dat er zo laks of niet de bio diesel wordt gepropageerd .In 2008 was de dollar prijs voor een vat olie 150 dollar en was de benzine prijs bijna hetzelfde als de prijs nu bij 70 dollar per vat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
komt allemaal door onze zakenvullers in Den Haag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De prijs is zo duur omdat Nederland bijna het duurste land ter wereld is qua benzine. Mede door de achterlijke hoge belasting percentages op benzine.