Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik heb een scorpio 2.3 uit 97 en de probleem is als ik rustig gas geef dan rijdt hij zonder problemen maar als ik vol gas geef dan houdt hij in .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (11)

Dit kan heel veel problemen zijn. Ontsteking, misschien een vol luchtfilter, Versleten bougies. Toch naar de garage denk ik..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien iets met je borbines....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk met de instuiftoeters... LOL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bobine.
Probeer eens je bougiekabels te vervangen.. (een gemakkelijke klus om zelf te doen), of misschien heb je een vuil benzinefilter.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb nog eens zitten nadenk.. misschien is het wel je gaskleppositiesensor die ietwat versleten is.. Zo'n piepklein halvemaan vormig dingetje kan een verschil van leven-naar-dood brengen..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heeft absoluut met de carburateur te maken.
Bij een onjuiste afstelling (te rijk mengsel) 'stikt' de carburateur als het ware bij een plotselinge toevloed van nog meer brandstof.
Stel het ding wat 'armer' in, en hij zal lopen als een zonnetje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze scorpio heeft zeker geen carburateur meer.. Dan was het probleem misschien sneller verholpen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad
Een Scorpio 2.3 uit 1997 is een injectie motor, dus aan de carburateur ligt het niet. vermoedelijk is het een ontsteking probleem, maar ook een brandstof probleem behoort tot de mogelijkheden. Een garage zal dus eerst een diagnose moeten stellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
had een kennis ook met een audi van die leeftijd.
na lang zoeken en resetten, bleek dat de katalysator verstopt was.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vacuum trekken van de benzine tank misschien
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Computer laten uitlezen in de garage.
Kan ook wel zijn dat de scorpio (spuuglelijke wagen) gewoon aangeeft dat hij liefst rustig naar het stort wil rijden net zoals elke Ford. Grapje van mijn collega's die Ford dealden.
Eric
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Vuil in de brandstof toe voer.
- kleppen stellen.
- de auto op beginwaardes zetten, dus resetten. zodat hij opnieuw zijn waardes kan instellen.

Het kunnen veel dingen zijn, maar waarschijnlijk niet te ernstig. Ford Scorpio is een harde auto dus houd de hoop erin:)!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is puur giswerk, ik heb mijn diploma's als automechanieker en heb al veel pannes verholpen...

Helaas kan dit probleem zoveel oorzaken hebben, dat dat van op afstand niet is op te lossen.

Meestal is het de ontsteking, het gasmengsel, of vervuiling en slijtage.

Je beste indicator om te beginnen zijn je bougies. Zijn ze zwart en smerig, kan dit zowel de oorzaak als het gevolg zijn van een slechtdraaiende motor. Misschien zijn ze wel aan vervanging toe.

Waar ik heen wil is dat je door het proces van eliminatie zal moeten zoeken of je :
1) Een mooie ontsteking hebt
2) Je gereinigde bougies proper blijven na een stevige rit.
3) Kijken of ze nat zijn (te rijk mengsel) , zwart (ook te rijk of een slechte ontsteking) etc.... etc...

Komt er voldoende benzine aan bij je injectiepomp ?
Zit er vuil in je leidingen ?
Zijn de bougiekabels nog goed, of draait hij op 3 cilinders door een slecht contact ?
Zijn je sensoren of sondes nog proper zodat het juiste mengsel van lucht en benzinedamp wordt samengesteld?

Het enige wat ik je nog kan zeggen is... ga naar een universele garagist die van alle merken wat kent en véél goedkoper dan een merkgarage.

Zij kennen de knepen en de meest voorvallende pannes.

Als je onderstaande link volgt kom je bij de Ford club NL terecht, als je je vraag daar stelt zal je waarschijnlijk sneller een antwoord krijgen van lotgenoten die ooit hetzelfde voorhadden.

http://www.ford-world.nl/

De video url laat je een filmpje zien hoe hoe je de sensor schoonmaakt die aanvoelt hoeveel lucht er langsstroomt en zodoende die gegevens doorstuurt naar het elektronische deel van je wagen, die het gasmengsel op basis daarvan samen stelt. Als de sensor vuil is krijgt je motor verkeerde informatie, en doet hij exact wat jij beschrijft.

Dit weet ik uit ervaring, bij het fiësta-tje van mijn vriendin.
2 Dagen alles onderzocht, en dan ligt het aan de sensor vlak voor of na je luchtfilter.

Succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mischien een luchtmassameter probleem
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding