Waarom hebben nieuwere grote ( asociale ) auto's vaak van die oogverblindende soort blauwe verlichting?

Bij "normale" verlichting kun je toch makelijk en veilig de weg overzien, en is wel zo veilig en sociaal voor de mede weggebruiker

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Het beste antwoord

Onze ogen zijn gewend aan "wit" van de traditionele koplampen, in werkelijkheid is dit licht geelachtig van kleur.

Xenon komt veel dichter bij echt "wit " licht en wordt daardoor door vele als vervelend gezien. Dit lijkt dan op een soort van blauwe lamp.

Orgineel ingebouwde Xenon moet tegenwoordig zijn voorzien van een automatisch systeem wat ervoor zorgt dat de lamp altijd goed afgesteld staat, veel vroeg (<2007) ingebouwde systemen hadden die verplichting niet en dan begint de ellende.

Ook zijn er veel mensen die Xenon inbouwen in de oude traditionele koplampunit, welke eigenlijk niet geheel geschikt zijn voor het juist verstrooiien van de lichtbundel en dan is ook weer verblindend.

Het idee dat aso bakken voorzien zijn van Xenon is wat overdreven, feit is dat de duurdere modellen voorheen vaak als eerste over dit soort veiligheidssystemen kon beschikken.

Blijft over dat als je in een middenklasser rijdt je ook last zou kunnen hebben van gewone verlichting welke door een SUV nu eenmaal van hoger af in je binnenspiegel wordt geprojecteerd.

Overigens kan je ook look a like lampen kopen, zijn gewoon halogeenlampen maar met de kleuruitstraling van Xenon.

Persoonlijk vindt ik dat het wel degenlijk uitmaakt of je traditioneel of Xenon gebruikt. Xenon lijkt voor de bestuurder toch wel een beter zicht op te leveren, belijning is onder alle wersomstandigheden duidelijker zichtbaar.

Sinds de invoering van xenon lag de nederlandse wetgeving niet op 1 lijn met die van europa.
Klik eens op de bijlage dan kan in een schema zien waar op gelet zou kunnen gaan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Waarom zijn grote auto's asociaal?
En die verlichting heet Xenon verlichting, die geeft een prettiger beeld voor de bestuurder, een heeft een heldere kleur, zoals daglicht.
Over een paar jaar heeft elke auto dat, dus wen er maar aan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom ze het hebben is mij ook een raadsel omdat het niet voor een tegenligger prettig aanvoelt. Ik denk altijd in eerste instantie een zwaailicht te ontwarren, en moet extra lang kijken om te beseffen, dat het niet zo is. Dat neemt mijn aandacht van de weg en verkeer eventjes weg, en dat vind ik jammer. Ik begrijp dat het voor de bestuurder zelf goed zicht geeft, maar helaas niet voor anderen, in tegendeel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ovrigens, de term (asociale auto's) ? Ik weet niet of een auto asociaal kan zijn, hooguit de bezitter, als die asociaal rijdt, dat kan ook met een kleine zuinige auto met gewone koplampen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Hans81;

De eerste generaties xenonlampen hadden inderdaad een wat blauwachtig strooilicht. Xenonlampen geven meer en beter gericht licht dan conventionele halogeenlampen en worden desondanks subjectief nog weleens als verblindend ervaren. In de praktijk is het echter voor de bestuurder van de auto met dat licht een verbetering van zijn zicht en dus een verhoging van de veiligheid van iedereen. Overigens werd dit effect (schijn van verblinding) ook al aangevoerd toen autoverlichting van standaard naar halogeen gloeilampen evolueerde, en nu is er niemand meer die over te felle halogeenlampen klaagt. Wel over te zwakke verlichting bij hele oude auto's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Recentelijk in de Kampioen een ANWB test gelezen, waaruit bleek dat de Xenon lampen tot 50% minder verblinden dan de standaard Halogeen verlichting. En ze verlichten de weg tot 75% verder in het donker voor de bestuurder. Het feit dat de verlichting helderder is wilt niet zeggen dat ze daarom verblindend is...

En daarbij vergeet je dat het feit dat bijv. mijn oom in een grote Jeep Wrangler rijd. Dat hij daar jaren heel erg hard voor heeft gewerkt. En het feit dat hij daarnaast een X-fout van de Balkenendenorm verdiend maakt hem nog geen bestuurder van een asociaal grote auto...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xenon verlichting is dat, maar dat had je al begrepen van de overige GV-ers.
Dat Xenon verblind valt heel erg mee, het gaat over het algemeen over de slecht afgestelde lampen die achteraf zijn ingebouwd. Sinds een paar jaar is het verplicht om hierbij ook een sensor te plaatsen om deze lampen hoger of lager af te stellen. Daarnaast is het ook nog eens verplicht om daarbij koplamp sproeiers te installeren (dit is verplicht als je Xenon na 31 december 2006).

De Xenon lampen die verblinden zijn eigenlijk slecht afgestelde koplampen of koplampen die vuil zijn waardoor het licht verkeerd wordt verspreid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xenon verlichting gebruiken ze omdat dit het dichtst het daglicht benaderd , en het gaat bijna niet stuk