Hoe duur is auto-import uit Duitsland?

Ik heb mijn baan opgezegd, dus raak ik mijn lease-auto kwijt. Ik moet nu zelf een auto kopen.

Volgens de koerslijst van de ANWB zou mijn huidige auto (okt 2007, 32000 km) bij een dealer ongeveer € 18000 kosten.

In Duitsland staat precies dezelfde auto te koop, maar dan van mei 2007, 25000 km. Die kost slechts € 13000. Als ik die koop, wil ik een ervaren importbedrijf de import naar NL laten verzorgen.

Wat ben ik ongeveer kwijt aan de kosten van de importeur, plus de BPM die ik nog moet betalen? Zijn er andere dingen waaraan ik moet denken?

(Ofwel: loont het, die Duitse auto te kopen?)

Toegevoegd na 9 uur:
Het gaat dus om een tweedehands auto die wordt verkocht door een gerenommeerd Duits bedrijf, die ik zelf in Duitsland uitzoek, waar ik zelf een proefrit mee maak, en die ik (of het door mij aangewezen importbedrijf) zelf van dat Duitse bedrijf koop.

Toegevoegd na 20 uur:
Heb net de offerte van de leasemaatschappij binnen. Ik heb hun vraagprijs opgenomen in dit overzichtslijstje:

€ 26000 Huidige nieuwwaarde
€ 24402 Offerte leasemaatschappij
€ 18000 Prijs bij dealer, volgens ANWB-lijst
€ 13000 Prijs bij dealer, Duitsland

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
5.9K

Het beste antwoord

Een auto in Dld kopen loont zich. Hoe ouder de auto is, hoe lager de BPM (als richtlijn 1% per maand, dus van een auto die ca. 100 maanden oud is, is de BPM nul EUR).

De BPM richt zich naar de cataloguswaarde en niet wat er voor de nieuwe auto betaald is. Bij nieuwe auto's loont het nauwelijks (aangezien je in NL ook veel van de nieuwprijs af kan).

Ook verschillen de prijzen van gebruikte auto's zeer per model, sommige zijn dan in NL weer goedkoper.

Die 2000 EUR die een bedrijf voor de moeite neemt, is veel geld, maar scheelt wel een rit (of 2) naar Dld en de hele poespas er om heen.

Voor het transport naar NL heb je of een trailer nodig, of een 'eendagskenteken' (soms ook 4 dagen geldig...). In Dld krijg je pas een kenteken als de verzekeing geregeld is. De verzekering wil meestal eerst de papieren van het voertuig zien ('Versicherungsdoppeltkarte'). Koop je de auto van een bedrijf, is dat geen probleem; die kennen dat, regelen het kenteken en zorgen ervoor, dat je met die auto verzekerd naar NL kan rijden.

Van prive is dat meer werk; daar moet je eerst een kenteken aanvragen bij het 'Straßenverkehrsamt' en laten maken bij de plaatselijke kentekenboer. Hiervoor heb je de autopapieren en de verzekeringskaart nodig, anders geen kenteken.

In NL moet de auto door het RDW worden gekeurd en krijg je een nieuw kenteken (nadat je de BPM hebt betaald) en kun je de weg op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10 % van de bpm blijft altijd te betalen

Andere antwoorden (3)

Ja, dat loont nog steeds.

Als uitgangspunt voor de berekening van de BPM neemt de douane de Nederlandse catalogusprijs op het tijdstip dat de auto voor het eerst in gebruik werd genomen. De netto catalogusprijs is deze catalogusprijs, inclusief accessoires, verminderd met de BPM.
Om de korting op de BPM te kunnen bepalen kijkt de douane naar de leeftijd van de auto. Hoe ouder de auto, hoe hoger het kortingspercentage.
Lees verder op:
AWM
14 jaar geleden
Als ik de informatie op deze site mag geloven (en zo een beetje om me heen kijk) loont het importeren van een Duitse auto nog steeds. Ik ken hier zelfs mensen die voor de lol auto's importeren, inklaren en hier verkopen met Nederlands kenteken. Onze eigen auto komt er ook vandaan.

Wat de kosten precies zijn hangt natuurlijk van zo veel factoren af, dat ik daar niet zo 123 een sommetje of formule voor kan geven. In het voorbeeld wordt een bedrag van 3500 euro genoemd voor transport, keuring en belasting op een aanschafprijs van 9000 euro. Totaal ruim 12000 voor een auto die hier nog eens 5500 euro meer kost (van 9000 of dan 12000 kan ik uit het voorbeeld niet opmaken. Wellicht kun je wat met die richtlijn ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dit ook overwogen en zie de pluspunten in een lagere prijs en een veel hoger aanbod ook. Toch heb ik het uiteindelijk niet gedaan om de volgende reden:

- hoge kosten voor het importbedrijf (2.000)
- auto valt tegen als je m 'in het echt' ziet, niet leuk als je ervoor naar Munchen bent gereden
- lastige garantie
- geen inruil (heb jij geen last van)
- van de vraagprijs kan in Nederland nog wel wat af, zeker in de huidige tijden
- verschillen in uitrusting (ik heb een BMW High Executive en die uitrusting kennen ze niet in Duitsland, zijn dan gewoon losse opties)
- NAP bestaat niet in Duitsland, ik zou niet weten hoe de km stand gegarandeerd wordt (is misschien wel zo, maar ik weet het gewoon niet)
- toch wel een hoop gedoe, maar dat zou je ook leuk kunnen vinden. Het is wel een avontuur.
- vrijwel nooit alarm, is niet verplicht in Duitsland, Nederlandse verzekeraars eisen dat soms wel. Kan je met je nieuwe kar alsnog naar de Halfords

Kosten voor een jonge importauto zitten voornamelijk in de BPM, die kun je via www.autoweek.nl uitrekenen via de BPM calculator. Laat je door het importbedrijf niet verleiden tot de gatenkaasmethode, waarbij ze je halve auto slopen om over die opties geen BPM te betalen. Het komt er nooit meer zo strak in terug.

Succes met je aankoop!
paulus811