Hoe komt het dat veel automerken de landsgrenzen amper passeren?

Veel automerken passeren de landsgrenzen bijna niet.
Automerken als Noble, Donkervoort (volgens mij niet zeker), DeLorean en TVR bijvoorbeeld. Deze zoeken niet echt naar klanten buiten de landsgrenzen. Zijn ze niet gewild (omdat Noble bijvoorbeeld alleen rechtsgestuurd is), of bestaat dit uit een stukje ijdelheid?

Ook zijn er bepaalde types die totaal niet in het buitenland verkocht worden, denk aan de oudere Skyline (Nissan) en de FTO (Mitsubishi).

Het lijkt mij namelijk een mooie bron van inkomsten.

Dat Amerikaanse auto's in Europa niet verkopen snap ik wel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Om een auto in een land te verkopen moet het vooral commercieel interessant zijn. Het moet lonen om een auto in een land te verkopen. En dat is het al snel niet, want vooral voor kleine merken die je noemt (overigens bestaat DeLorean al jaren niet meer) is het verkrijgen van (Europese) typegoedkeuring, het opzetten van een importeurschap en dealernetwerk voor onderhoud, al snel niet lonend meer.

Merken die alleen rechtsgestuurde auto's leveren, zijn sowieso bijna niet te verkopen. Ook zijn er voor de merken die je noemt voldoende alternatieven die wel in Nederland verkocht worden. TVR wordt overigens gewoon in Nederland verkocht en geïmporteerd door Nimag die ook Suzuki importeert. Dus dat het niet zou gebeuren is niet waar.

Ook kleine merken als Lotus, Pagani en bijvoorbeeld Tesla worden gewoon in Nederland verkocht.

Als er al een importeur is, bepaald deze welke modellen geïmporteerd worden voor de Nederlandse markt. Dat kan zelfs per type, motorisering en uitrusting verschillen. De fiscale eisen spelen daarbij een grote rol. Zo is bijvoorbeeld een Corvette tot wel dubbel zo duur als in België door de extra belasting op vervuilende auto's. Dat die auto's vaak weinig rijden, bedenkt de fiscus in al zijn kortzichtigheid helaas niet. Pietje met z'n Prius moet tenslotte bijna gratis rijden, al is dat 100.000 km per jaar. Symboolpolitiek heet dat.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een waardevolle uitleg. Helaas wel ten spijt want de Noble vind ik bijvoorbeeld een super leuk merk. Dat prijstechnisch nog wel met de Porsche kan concurreren volgens mij. Dat de Delorean failliet is weet ik. Vrij recent nog wel een doorstart gemaakt, maar hij stond ook bekend als niet zo degelijk.

En de fiscus zou meer aandacht moeten steken ik een gevarieerd straat beeld maar goed dat hebben wij allemaal niet voor het zeggen
Bedankt een plusje

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het ligt aan de leiding van het bedrijf. Er zijn reden waarom een auto niet in andere landen worden gebracht. Meestal wordt er voor het ontwerpen van een auto eerst een onderzoek gedaan naar de doelgroep. Ze bekijken eerst of het nut heeft om die auto uit te brengen in Nederland. De cijfers van Nederland (bijvoorbeeld) komen in het onderzoek en dan wordt er een conclusie genomen. Is het winstgevend om het te verkopen daar of zijn er maar weinig mensen die het zouden willen kopen?

Hierdoor komt het dat veel automerken niet overal (goed) verkopen. Het heeft niets te maken met ijdelheid maar gewoon met cijfers. Als je in een land een grote kans hebt dat het gaat verkopen dan doen ze dat. Is de kans klein dan doen ze het niet.

Dat Amerikaanse auto's niet echt verkopen in Europa komt in eerste instantie door het jarenlang slechte marketing en slecht nieuws overal. Vooral door de uitstoot komen ook veel auto's niet in Europa. Maar als je ziet dat de Chrysler 300C vaak in de Nederlandse straten te zien is, kan dit wel gaan veranderen. Overigens heeft de Chrysler 300C nu een rebadge gekregen en zal het in Europa Lancia Thema heten.