Waarom start mijn auto niet?

Sinds een poosje wil mijn auto maar moeilijk starten. Na het voorgloeien, het is een diesel, wil ik de motor starten maar hoor enkel de startmotor draaien. Dit geluid is het beste te omschrijven als een snerpend schaafgeluid.

Nu vertelde iemand mij laatst dat wanneer ik de auto in de eerste of tweede versnelling zet en de auto heen en weer duw, hij weer zou starten. En zowaar, het werkt! De auto start dan.

Nu wil mijn garage mij een nieuwe startmotor aansmeren. Dat is volgens mij niet nodig want na het 'schudden' start de auto wel. Alleen de startmotor 'pakt' de motor niet.

Wat kan er nu stuk zijn en kan alleen dit onderdeel vervangen worden?

Het betreft overigens een Fiat Bravo JTD uit '01.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.4K

Het beste antwoord

Het probleem zit hem in een onderdeel van de startmotor, de bendix.
De bendix is de eigenlijke aandrijfas van de startmotor, die uiteindelijk de motorstartkrans ronddraait.
Nadat de motor is aangeslagen trekt deze as zich terug, anders zou de startmotor altijd met de hoofdmotor moeten meedraaien. En ook nog eens op een ongelooflijk hoog toerental. Die terugtrekking voorkomt dit dus..
Dat houdt echter ook in dat, om de motor weer te kunnen starten, de as weer zal moeten uitspringen, zodat het tandwiel de starterkrans kan aandrijven.
En dat laatste is nu wat er bij jouw auto niet meer correct gebeurt.

Het heen-en-weer duwen van de auto zorgt er weleens voor dat de bendix (tijdelijk) zijn werk weer doet, maar heel vaak helpt een korte droge tik met een hamer ook. (Wel zeker weten dat je op het eindstuk van de startmotor tikt, en niet ongewild het oliefilter aan bonken slaat11 :-) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, hier kan ik wat mee. Ik vrees echter wel dat de startmotor uiteindelijk vervangen moet worden.

Andere antwoorden (8)

Aantal jaar geleden soortgelijk probleem gehad met dieseltje, bij mij waren 3 van de 4 gloeipitten kapot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een reactie geen antwoord!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is wel een antwoord, het kan dus ook aan de gloeidingen liggen ipv de startmotor.
De garage heeft gelijk het is de startmotor die kapot is

Toegevoegd na 3 minuten:
Door het heen en weer duwen van de auto zullen de koolborstel in de startmotor op een andere plek aangrijpen en start hij wel.
Dit is overgens een tijdelijke oplossing
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet veel verstand van auto's, maar herken dit probleem wel van vroeger, had ook zo'n auto, of ik moest schudden, of ik moest met een schroevendraaier iets een zetje geven, maar helaas op den duur ging dat ook niet meer, dus toen toch een nieuwe start motor, vaak kan je een gebruikte startmotor kopen op de sloop, dat scheelt je veel geld, maar ja, dan moet je hem er nog in zetten, mij zal dit nooit lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De startmotor laten vervangen door een RUILSTARTMOTOR.

(bij een tent die ruildynamo,s en ruilstartmotoren inbouwt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de startmotor wel draait, maar de motor niet meeneemt, dan is helaas de startmotor overleden.
Soms is een startmotor nog wel te repareren, maar dit is dan vaak (bijna) net zo duur als een nieuwe, terwijl je toch met een oude blijft zitten.
jc54
12 jaar geleden
Hallo LeonTrotski,

Wat ik uit je verhaal opmaak is toch echt dat je startmotor kapot is !
Ik weet zeker als je deze laat vervangen hij weer goed start.

Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon de startmotor laten vervangen.
Anders blijf je problemen houden.
Je krijgt dan een gereviseerde,startmotor.
Die helemaal op en top in orde is.
Als je op de sloop zo,n ding haalt.
Ben je wel goedkoper uit.
Maar heb je ook kans dat je over een tijdje weer hetzelfde probleem hebt.
Al met al moet je wel tellen op minimaal 200 euro,met het erinzetten erbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit komt waarschijnlijk doordat de bendix vast blijft zitten. Zie voor reparatietip, bijgaande link.