Waarom rijden automobilisten zo beroerd in file (of ritsen)?

Rijdend in een file zie je bestuurders constant wisselen van rijstrook, onvoldoende afstand houden etc. Zullen ze nu echt niet beseffen dat ze daarmee de file juist langer maken en dus eerder langzamer dan sneller opschieten ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Het beste antwoord

Omdat we steeds asocialer worden en er niet bij nadenken dat er nog andere weggebruikers zijn, we willen allemaalsnel van plek A naar B rijden. Die mensen denken als ik er maar het snelst ben.

Mensen die in een file staan zijn niet meer geconcentreerd, door geen afstand te houden laten ze merken dat ze niet willen dat er iemand tussen komt.

En als ze dan van baan wisselen doe je je richtingaanwijzer aan en dan mag je toch gewoon van baan wisselen, daarvoor is immers de richtingaanwijzer, je hoeft dan niet meer te kijken of het wel kan. (?) (ik zie dat zo vaak) En vervolgens veroorzaken deze mensen een botsing in de file.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Kennelijk beseffen ze dat niet.
Oorzaak en gevolg, allebei stress.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verschil tussen individueel denken en groeps denken.

Ze zorgen voor file ACHTER hun. Niet voor hun..

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is dus voor een individue wel [iets] sneller om dit gedrag te vertonen. Dat de file achter hun langer wordt maakt hun niets uit. Jammer, want hun tijdswinst zal in hooguit wat minuten liggen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat mij opvalt is dat als je wilt invoegen de snelweg op ,
de mensen blijkbaar denken dat ze je niet in hoeven laten invoegen en doodleuk op de rechter rijbaan blijven rijden .
invoegend verkeer heeft nog altijd voorrang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verdient inderdaad de voorkeur bestuurders op de doorgaande rijbaan (= autosnelweg) vóór te laten gaan, om zodoende de doorstroming op de autosnelweg niet te belemmeren.
De persoon die invoegt maakt een zijdelingse verplaatsing en moet dan al het verkeer vóór laten gaan.
Neemt niet weg dat je inderdaad wel de gelegenheid / ruimte zou moeten krijgen om in te voegen .
Cryofiel
13 jaar geleden
Min. De snelweg is een voorrangsweg. Bij het invoegen, moet je dus het verkeer dat op de snelweg rijdt te allen tijde voorrang geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beroerd antwoord. Als er geritst moet worden laat ik een auto voor en niet meer, net als bij de rits in mijn gulp.
Verkeer wat van de rijbaan verandert heeft nooit voorrang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry Cryofiel, maar de in- en uitvoegstrook behoort ook tot de weg, net als de doorgaande rijbaan (rijstroken op de snelweg).
Dit betekent dat er van voorrang geen sprake is, maar wel van een zijdelingse verplaatsing / bijzondere manoeuvre.
De bestuurder die de zijdelingse verplaatsing uitvoert moet al het overige verkeer voor laten gaan (snelweg, binnen of buiten de bebouwde kom, maakt niet uit waar!)
Dit is dan ook de reden waarom invoegende bestuurders de bestuurders op de snelweg voor moet laten gaan (zie ook mijn eerdere reactie) Ik wil toch wel een lans breken voor mindseye ! In principe wijkt het gedrag -bij invoegen- niet zoveel af van file rijden of ritsen. Het gaat mijn inziens in alle drie de aangehaalde gevallen om het onvoldoende rekening houden met anderen en de gevolgen van het gedrag voor de veiligheid en de doorstroming op de weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
was je niet aanwezig met theorieles die dag toen dit besproken werd!!
Cryofiel
13 jaar geleden
mindseye schrijft: "Invoegend verkeer heeft nog altijd voorrang." Op de site van de ANWB staat: "Het verkeer op de snelweg heeft voorrang boven het invoegende verkeer." Zie http://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/regels-in-het-verkeer,/Algemene-verkeersovertredingen.html
omdat mensen ongeduldiger zijn geworden in het verkeer
te veel auto's op dezelfde tijd
iedereen heeft haast
ik denk vaak waarom ga je dan niet 30 min eerder van huis
als je zo'n haast hebt
je bent de druk vaak voor en levert minder stress en verkeersongelukken op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze het erg vinden als auto's voordringen (bij het ritsen), als ze ingehaald worden, omdat ze ongeduldig zijn, omdat ze alleen aan zichzelf denken en niet aan het geheel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe het omdat ik rechtuit rijden saai vind.
Het leuke aan autorijden is mensen inhalen, dat gaat lastig in een file, dus om mijn score van de vorige dag te verbeteren (ik tel punten voor ingehaalde auto's, auto's die mij inhalen maar die te snel rijden en nog wat andere random dingen) moet ik wel van baan wisselen.

En ja, ik weet dat dat een file wat langer maakt. Maar persoonlijk stoor ik mij meer aan kijkers bij files. Ik rij daar wel altijd normaal door. Die paar seconden extra die mijn gedrag veroorzaakt is natuurlijk vervelend voor andere mensen, maar om eerlijk te zijn, in de praktijk denk ik daar nooit over na.

Er zit een verschil tussen iets weten en daadwerkelijk over iets nadenken en beseffen op het moment dat het uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haast en het daarbij behorende denkbeeld dat je door constant te wisselen ook nog eens sneller voorruit komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men denkt dat men goed rijdt, maar in werkelijkheid is dat niet zo. Omdat het van rijstrook wisselen meestal langzaam gaat heeft men het niet zo in de gaten dat men gevaar oplevert voor de rest. Verder gaat men steeds meer aan zichzelf denken en daarmee minder rekening houden met de ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
's Morgens vroeg om 5.15 uur zit ik al op de weg.Dan al hebben mensen haast.Het lijkt wel of er een knop omgaat.Raar asociaal rijgedrag die agressie oproepen.
Racen naar hun werk,terwijl ze wel op de baas lopen te vloeken.
En dan heb ik het nog niet eens over al die achterlijke bouwvakkers.Nu werk ik zelf ook in de bouw,schaam me eigen rot voor die gasten.

En lekker onnodig links blijven rijden.Ook zoiets geks.
Maarja,ik zal het nooit snappen.