Wat is het geluid wat ik hoor als ik 120km rijd. Een soort van stampend geluid.

Het is een Opel Astra uit 2004, Het geluid is steeds in hetzelfde ritme. Kan dit aan de banden liggen of ligt het aan de motor zelf.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.7K

Antwoorden (6)

Diep stampend? Dan kan het de radiator zijn, vooral bij hoge snelheden kunnen die een stampend geluid maken.

Anders is het misschien de Nokkenas, maar ik zou zelf gaan voor de radiator. Vooral omdat het een Opel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans is groot dat je een of meer van je wielen moet laten balanceren. Bij een bepaalde snelheid kunnen ze anders gaan trillen of bonken.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder iemand ook maar te kort te willen doen, het is best een mogelijkheid. Het hoeft niet eens de balans te zijn maar een onregelmatige band (niet mooi rond) maakt ook een flinke stampende herrie zonder dat hij uit balans hoeft te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kunnen natuurlijk de banden zijn, maar dan moet je dat volgens mij ook in het stuur voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@baskomkomn: we proberen hier te helpen en suggesties te geven, niemand hier weet het juiste antwoord op dit moment, omdat wij het niet horen en kunnen zien. Om dan meteen te zeggen: volgens mij zeg je nu gewoon maar wat, dat lijkt me niet op zijn plaats. Want hij zegt niet iets raars als: het kan de sigarettenaansteker zijn ofzo. Alhoewel dat ook kan. Mijn auto maakte ook bonkende geluiden en dat lag aan de stang van de achterklep. Terwijl we dachten dat het de vering was.
itsme
12 jaar geleden
Als de bestuurder van de auto zelf al aangeeft dat hij denkt dat het aan de banden ligt, dan lijkt het er toch op dat hij het geluid aan (een van de) banden toeschrijft omdat het daar vandaan lijkt te komen. Ik snap niet dat er zo moeilijk wordt gedaan omdat ik de mogelijkheid opper dat het inderdaad de banden zijn. Misschien heb ik gelijk, misschien heeft een ander gelijk. En als een ander gelijk heeft, dan heb ik toch juist gesuggereerd om ook hiernaar te kijken, want je kan dit met deze beperkte informatie helemaal niet met zekerheid bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@itsme: dat dacht ik dus ook hoor. En ik vroeg het aan iemand, ik las de vraag voor en diegene zei precies hetzelfde. Vooral ook door die opmerking over de banden. Je hebt dus niets raars geantwoord. Maar er zijn altijd mensen die het wel bijna zeker weten, helaas wij hebben die glazen bol nog niet. Weet jij waar je die kunt kopen? -)
itsme
12 jaar geleden
Ik heb er nog een, maar daar heb je wel een dikke pot lijm bij nodig. Zit nu in een doos en rammelt...
Heel moeilijk om op deze manier een diagnose te maken. Maar een regelmatig geluid kan bijvoorbeeld ook komen van een defect wiellager, onbalans in de banden, een losse uitlaat (of delen/hitteschild) of zelfs niet goed aangedraaide wielmoeren. Ook bovengenoemde oorzaken zijn mogelijk. Vaak weet een ervaren monteur een dergelijk geluid wel te identificeren. Als je het zelf niet kunt vinden, eventueel met behulp van een bevriende monteur, zie ik geen andere oplossing dan even naar de garage te rijden en vragen of ze een diagnose kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk toch ook dat het van de banden afkomt. Het geluid dat je omschrijft doet denken aan "cuppen" van de banden, dwz een onregelmatig afgesleten profiel als gevolg van een foutieve uitlijning van de auto. Maar hierover kan alleen de garage je echt uitsluitsel geven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgens mij heeft het met de wielbalancering niet zoveel te maken, een slechte wielbalans veroorzaakt wel trillingen in de auto, maar niet dat geluid waar je het over hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou als ik jou even voelen aan de aandrijf assen of er speling op de kruiskoppelingen zit, toevallig heb ik het zelfde geluid in me BMW 525 ('89) en 1 kruiskoppeling is kapot, zo doende. succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je een hoogteslag op je band(en) maar dan zou je het ook moeten voelen tijdens het rijden.
Gecupte banden zou ook nog kunnen maar dat zou je moeten horen als in heel erg joelen tijdens het rijden.