vrachtwagenolie in personenauto, kan dat??

ik heb het peil van mijn auto dusdanig laag dat ik olie moet bijvullen, maar heb hier alleen vrachtwagenolie voor handen, kan het kwaad als ik er een halve liter ingooi en later morgen de rest bijvul met "goede"olie??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.7K

Het beste antwoord

Ha, die Alfaklaver;

Als je maar een halve liter moet bijvullen om de olie op peil te krijgen is er nog geen reden tot paniek. Ik weet niet wat je onder 'vrachtwagenolie' verstaat, maar het is beter om geen olie in je carter te gieten waarvan de specificaties teveel afwijken van die de fabrikant van je motor opgeeft. Met een half litertje te weinig kun je best nog rustig naar een benzinepomp rijden, de juiste olie kopen en bijvullen. Zorg er wel voor dat je, voor je olie peilt, altijd eerste de boel goed warm hebt gedraaid, de auto dan zo horizontaal mogelijk parkeert en even een minuut of tien wacht om de boel terug te laten vloeien. En vul ook vooral niet meer bij dan strikt noodzakelijk; een halve liter teveel kan meer kwaad dan een halve liter te weinig.

Toegevoegd na 1 minuut:
En als er beduidend meer bij moet en je vertrouwt het niet, ga dan lopend of op je fiets naar een benzinesation.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dat kan zeker kwaad. Je olie moet de juiste dikte hebben en je kan dus niet zomaar iedere olie in je motor gooien. Bij iedere automaterialen zaak vragen ze je kenteken om je van de juiste olie te voorzien. Als je olie te niet goed is afgestemd op de hitte van je auto kan deze al snel te dun worden of te stroperig. In beide gevallen kan dat voor ernstige schade zorgen aan je motor of de kleppen in de motorkop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verkeerde olie kan zeker slecht zijn voor je auto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans dat vrachtwagen olie dezelfde specificaties heeft als je personenwagen nodig heeft is wel erg klein, dus niet doen! Ook niet een half litertje, want olie mengen is ook niet goed voor de motor.
Neehoor, de olie is hetzelfde voor beide motoren. Als je het 100% zeker wil weten lees dan even op de achterkant!;)
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het oliepeil is nog goed als het tussen de min en de plus staat.
Staat het onder de min dan moet u bijvullen.

Ook als het oliedruklampje brandt moet u het oliepeil controleren.

Bij te weinig motorolie loopt uw motor de kans om vast te lopen.
Dus heeft u motorolie voorhanden en staat het motoroliepeil onder de min, dan moet u bijvullen totdat het tussen de min en plus staat.

Het bijvullen van motorolie voor lichte dieselauto,s of vrachtwagens kan geen kwaad om dat in uw personenauto te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Morgen even de juiste olie ophalen en die er in doen ;-)

Het ligt namelijk ook aan de leeftijd van je auto, of er minerale olie in moet (ouder dan 10 jaar), of synthetische (jonger dan 4 jaar), of een tussenvorm (als je auto tussen de 4 en de 10 jaar oud is). En ook maakt het verschil of je diesel rijdt, of benzine.

Als je denkt dat elke olie maar gewoon olie is, zou het met olijfolie of met babyolie ook moeten lukken, en ook dat gooit niemand in zijn auto, toch?

Met wat er nog in zit haal je het vast nog wel tot de dichtstbijzijnde benzinepomp.