Heeft het CBR een quota met betrekking tot het uitgeven van rijbewijzen?

Nu weet ik dat dit eigenlijk een stomme vraag is, maar toch vreet het aan me dus ik wil echt graag een antwoord. Ik hoorde op de wandelgangen dat het CBR een quotering heeft wanneer het komt op mensen laten slagen voor hun rijbewijs. Dat ze maar een bepaald aantal mensen per week mogen laten slagen. Mijn logica zegt dat dit klinkklare onzin is, maar ik heb het niet van 1 persoon gehoord. Is dit nu een ontkrachte gerucht of zit er een kern van waarheid in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
5.5K

Het beste antwoord

Dit is nu een schoolvoorbeeld van een hardnekkig gerucht, dat mensen graag willen geloven / doorvertellen, of het nu is om elkaar te verbazen ("Wat een schoften zijn het toch") of om hun eigen falen goed te praten ("Tja ,ik reed prima, maar ze zaten blijkbaar aan hun quotum".) Vaak het laatste.

Daaraan verwant lijkt het hardnekkige verhaal dat de politie af en toe overdreven veel bonnen uitschrijft om ''hun quotum te halen", dat veel gebruikt wordt - maar natuurlijk nooit terecht - om een gekregen bekeuring op de politie af te schuiven. Daar zit wel iets van een kern van waarheid in, maar is het de overtreding die de doorslag geeft.

Dat is bij afrijden natuurlijk niet zo : je rijd goed of je rijd niet goed ; maar eventuele quota zijn daarop niet van invloed, en ook niet zinvol. Een maximum zit er eventueel wel aan de capaciteit ; er kunnen max zoveel kandidaten in een week afrijden. Maar die mogen best allemaal slagen, hoor. Of zakken. Het is geen loterij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is een broodje aap verhaal en in mijn tijd en voor mijn tijd deden er al tig verschillende rare verhalen de ronde over rijbewijzen halen. Dat soort verhalen doen het goed op die leeftijd en bij iets wat zoveel geld kost!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jahh daarom zei ik al: "in mijn logica is het klinkklare onzin". Maar ik wilde andermans mening er even over weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou die krijg je hier gratis en voor niks ;) Leuke site voor je: http://www.broodjeaap.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja, in mijn tijd slaagde een kennis terwijl hij door rood licht reed. Hij ging rechtsaf en omdat hij zo goed gekeken had en de rest perfect reed en daarna zo schrok is hij geslaagd. Er is niets leuker dan tussen 17-20 elkaar rijbewijsverhalen te vertellen!