Een bedrijfs(bestel)auto die tevens een auto is om op reis te kunnen gaan. Wat adviseren jullie en wat zijn jullie ervaringen. Wat is het goedkoopste?

Wat heb ik: Een klein bedrijfje, ZZP'er.

Wat wil ik: Een bestelbus van 5 tot 10 jaar oud die ook geschikt is om mee op vakantie te gaan. Zo min mogelijk administratieve rompslomp. Weinig wegenbelasting. Goedkoop qua ge-/verbruik.

Wat adviseren jullie en wat weten jullie over: Camper als bedrijfswagen? Bestelbus met dubbele cabine? gewone bestelbus ombouwen tot camper? Zelf vind ik campers niet mooi, maar het gaat er even om wat de mogelijkheden zijn die voor de belastingdienst acceptabel zijn. Wat zijn jullie ervaringen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2K

Antwoorden (1)

Ik zou een gewone grote bus (brandstof afhankelijk van je kilometers) een camper bouwen.
Een camper bouwen van een bus is best te doen. Je betaalt het speciale campertarief aan de wegenbelasting en je hebt de gemakken van een grote bus. Ik heb het zelf ook eens gedaan. Je moet wel goed aan de richtlijnen van het RDW voldoen, want ze zijn niet gemakkelijk bij de omkeuring. Je moet voldoen aan o.a. de sta-hoogte, bed en een keukenblok, maar als je dit minimaal maakt, of wegklapbaar, dan kan je nog het meeste gebruik maken van de ruimte als je de auto voor je werk gaat gebruiken.
Voor veel tips kan je jezelf inlezen op het camperforum, www.camperforum.nl onder de groep 'zelfbouw'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed! Jij begrijpt het. Maar ik begrijp dus dat een 'gewone' VW T4 zonder verhoogd dak al afvalt? En stel ik koop een camper op gas, wordt je dan nog steeds flink qua wegenbelasting aangeslagen? En een camper als bedrijfswagen: Mag dat eigenlijk wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je valt pas in het campertarief als je ook aan de sta-hoogte voldoet. Ik heb dit toen zelf opgelost door er een hefdak (klapdak) in te zetten (er zijn ook wel caravan-reparatie-bedrijven die dit voor je kunnen doen). Deze daken staan ook soms wel eens op marktplaats.
Het campertarief is een kwart van de normale wegenbelasting, dus voor een auto op gas zal je helaas ook meer betalen dan met een benzine.
Je mag een camper wel als bedrijfsauto hebben, maart ik weet niet zeker hoe dat dan werkt met je prive-kilometers.
Je bent hoe dan ook nog een stuk goedkoper uit dan normaal.
En mocht je tijdens je pauze even een uiltje willen knappen dan kan dit gewoon in het lekkere bed (nadat je in de keuken eerst een pannetje soep hebt gemaakt) ;-)