Als een auto zonder aantoonbare oorzaak in noodloop gaat, kun je die dan zonder gevaar resetten door de accuklemmen even los te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
30.2K

Het beste antwoord

Noodloop is niet schadelijk voor de auto, wel heeeeeel vervelend voor de bestuurder als de turbodruk op een veilige waarde wordt begrensd, want je kunt geen sdi meer bijhouden (ook wel weer prettig natuurlijk, want het blijft heel en je kunt nog thuis komen).

Als je de motor afzet en (meestal) de sleutel eruit (!) dan reset de ECU zichzelf, behalve bij oudere TDI's zoals de Golf-3, waar gas loslaten vaak voldoende is om de noodloop te beëindigen. Als de foutcode 'slechts' intermittent was en hij wordt bij opnieuw starten niet meer waargemomen dan zal de motor zich normaal gedragen. Wordt dezelfde fout wéér geconstateerd dan zal het motormanagement wéér overschakelen op het noodloopprogramma. Dat kan dus ook direct na het opnieuw starten van de motor optreden.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, de computer onthoud zelfs dan dat de auto in noodloop staat. Plus : een auto gaat niet zonder oorzaak in noodloop, er is dan sowieso een storing, die dus echt uitgelezen zou moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kun je gerust zonder gevaar doen, maar de electronica van de auto zal hem snel weer in de noodloop stand zetten.
(Waarmee je dan direct naar de dealer kunt rijden om de storing op te lossen)