Hoe hard kunnen mijn boxen nou eigenlijk echt?

Ik heb een Opel Astra Pearl 1.6 16v..
En zet de boxen (voor zover ik weet niks mee gebeurd.. vorige eigenaar zat in de 40 dus de kans dat die betere sound was.. lijkt mij klein)

En mijn vader zit te panieken dat 'ie niet harder moet staan dan 30 , want de bass staat al op z'n best. en anders brand 'ie door.

Dus nou vroeg ik mij af om iemand er verstand van had of ervaring, die mij kan vertellen tot hoe hard hij kan?

Niet dat ik geluidoverlast wil oorzaken, maar vind het wel fijn om te weten hoe hard hij kan. ;)

Toegevoegd na 52 seconden:
* "En zet de boxen nooit harder dan 30**
Had bovenaan moeten staan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He, tijd voor de slooppremie kerel! Ruil die grafbak in voor een echte auto. Alles behalve Opel dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
... 1; het is niet kerel maar 'vrouw'.
2; ik heb weinig keus. mn ouders hebben twee auto's .. en ik mag één gebruiken voor het op en neer rijden naar school. Ik mag met mijn lage studenten inkomen blij zijn dat ik uberhaupt in een auto kan rijden ;)

Het beste antwoord

hoe hard het kan is afhankelijk van het vermogen van de radio en de boxen. Een vuistregel is dat de boxen 25% zwaarder zijn als de radio/versterker. Het oversturen van de boxen heeft niets te maken met de boxen, maar met het vermogen van de versterker, dus als de boxen te zwaar zijn kan de radio niet het vermogen leveren dat de boxen aankunnen en gaat daardoor vervormen. Belanrijk is dat de plus en de min juist zijn aangesloten en de uitgang impedantie gelijk is van radio en boxen. Voor beeld, radio 4 ohm, boxen 4 ohm, nooit radio 4 en boxen 8 ohm gaat je radio er aan, anders om geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ga naar een logopedist(e) en leen daar een Decibelmeter... Ren naar je auto, zet dat ding open, lees het af en breng dat die DB-meter terug... In één minuut weet je het dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je zet je radio nooit harder dan 30... dat zegt nog niets! dat is namelijk een schaal die per merk en type radio lam verschillen. Maar inderdaad, je kunt het testen met een geluidsmeter, welke het volume in dB (decibel) aangeeft.

Toegevoegd na 3 minuten:
sorry voor de typefout. lam moet kan zijn! heb mijn reactie geplaatst met me mobiele telefoon...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh maar dat '30' zet ik er alleen bij voor mensen die de zelfde auto hebben en zo mss zoiets hebben van 'oh bij mij gaat ie tot .... zo bedoelde ik dat. ik weet dat het bij elk merk en type anders is. daarom gaf ik mijn auto etc ook aan ^^ maar als ik dus een decibel meter ergens vandaan weet te regelen dan weet ik hoe hard het geluid aan kan voordat de boxen doorbranden? En zoja, hoe weet ik dat dan?
Kennelijk bedoelt je vader dat het geluid boven de 30 gaat vervormen en dat is een indicatie van te hard en tevens van slecht voor je oren.
De volume knop kan dan nog wel iets verder open, maar het risico op doorbranden neemt toe, als de knop op ogeveer drie kwart staat (niet nauwkeurig aan te geven) kan de versterker gelijkstroom gaan geven naast de wisselstroom die voor het geluid zorgt. Dat hoor je niet maar je speakers branden dan al gauw door.
Belangrijk:
nieuwe speakers kun je kopen, nieuwe oren niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon openzetten die hap. Vervorrmen? Merk je niets van, want je bent toch in no time doof. Dat is een bijkomend voordeel, ant dan hoef je ook niet meer naar dat gezemel van jouw vader te luisteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klinkt aantrekkelijk.. maar zo hard heb ik 'm nooit staan helaas ;) Was alleen nieuwsgierig naar hoe hard hij kon. Als ik de muziek te hard zet kan ik mij niet meer focussen ;)