Hoe vergelijk je twee automodellen van verschillende merken als er zoveel uitvoeringen zijn?

3 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
ronron1212
3 jaar geleden
Die modellen kosten per merk een bepaald bedrag. Bepaal eerst eens hoeveel je auto mag kosten.
paulus811
3 jaar geleden
Ik krijg wekelijks de autoweek en de redacteuren van dat blad doen die vergelijking voor je. Ze laten verschillen zien die je als gewone sterveling niet zullen opvallen. Maar het belangrijkste is natuurlijk wat jij van een auto verwacht, vervolgens kun je kijken welke auto's en modellen daar aan voldoen. En los van de auto kan een goede relatie en/of locatie van de dealer ook meewegen in de keuze voor een bepaalde auto.

Antwoorden (2)

Zoals bij zo veel keuzeprocessen zal je ook bij het kiezen van een (nieuwe) auto niet alle keuzemogelijkheden volledig kunnen onderzoeken. Dat is onbegonnen werk, zowel voor jou als voor de autodealers. Je kan gewoonweg niet alle op de markt beschikbare modellen en uitvoeringen met elkaar vergelijken.

Wat je dus zal moeten doen is niet koste wat het kost kiezen voor de perfecte auto, maar voor een 'satisficing' oplossing. Dit is een oplossing die 'voldoende' is: een waar je tevreden mee kan zijn. In de wetenschap wordt deze manier van besluitvorming ook beschreven als één van de vele mogelijke manieren. Deze manier van besluitvorming is uitgebreid beschreven door de Amerikaanse wetenschapper Herbert A. Simon. Zie voor meer informatie over hem: https://nl.wikipedia.org/wiki/Herbert_Simon.
3 jaar geleden
Vergelijk de nieuwste basismodellen van beide merken.
Google bij een vergelijking tussen de Peugeot 2008 en Renault Captur bijvoorbeeld op:
vergelijking "peugeot 2008" "renault captur" after:2019 of
comparison "peugeot 2008" "renault captur" after:2019

Dan krijg je onder meer deze informatie:
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/peugeot-2008-vs-renault-captur-dubbeltest-2/
https://www.autoexpress.co.uk/renault/captur/351906/renault-captur-vs-ford-puma-vs-peugeot-2008
https://www.suvdrive.com/comparison/renault-captur-iconic-2020-vs-peugeot-2008-gt-2020
SimonV