Kun je banden gevuld met stikstof gewoon met lucht oppompen?

Als je nieuwe banden onder je auto krijgt zit er meestal stikstof in maar als ze te zacht worden en je ze weer vol wilt pompen, Kan dat met gewone benzinepomplucht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
2.4K

Het beste antwoord

Ja dat kan en is zelfs aan te raden. Dat is veel makkelijker en sneller te doen dan weer met stikstof laten bijvullen. En rijden met banden op de juiste spanning rijdt veiliger en zuiniger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag ze ook zelf opblazen;-)
Maar dan ben je zo lang bezig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan dat!

En als je ze wilt vullen met Xenongas, kan dat ook. Is wel wat duurder.

Je mag ze ook vullen met CO2, als je dat prettig vindt.

Gewone lucht bestaat voor ongeveer 80% uit stikstof. Als jij je banden vult met lucht, is dus 80% van de bijvulling stikstof. Slechts 20% is zuurstof.

Na het vullen is niet 20% van je band gevuld met zuurstof, maar 20% van het kleine beetje lucht dat jij erbij hebt gedaan. Da's dan misschien 1% van de totale hoeveelheid gas in de band.

Stel dat het klopt, dat die zuurstof sneller uit de band verdwijnt dan de stikstof. Dan zal van alles wat jij bijvult, 80% niet weglekken, en slechts 20% wel. Die 20% van je vorige bijvulling moet je dan een volgende keer bijvullen. Da's dus al veel minder.

Goed, van die 20% die je de volgende keer moet bijvullen, is weer 80% stikstof en 20% zuurstof. Die 20% van die 20% zou dan weglekken - da's 4% van de oorspronkelijke hoeveelheid bijvulling.

De volgende keer moet je dus nog maar 4% van de oorspronkelijke bijvulhoeveelheid bijvullen. Die 4% bestaat weer voor 80% uit stikstof, en voor 20% uit zuurstof. Die 20% van die 4% zou dan weglekken - da's inmiddels slechts 0,8% van de oorspronkelijke hoeveelheid.

Dus na drie keer bijvullen hoef je nog maar 0,8% bij te vullen. Da's al bijna niets. Daarna wordt het alleen nog maar minder.

Conclusie: ALS het klopt dat zuurstof sneller weglekt dan stikstof, hoef je slechts een paar keer bij te vullen om toch weer vrijwel 100% stikstof in je banden te hebben.
Cryofiel