Hoe stel je een Rallyauto af?

Ik heb een stel vrienden die crossen, en ik zit, als jonge jongen, bij hun in het team. We zijn een nieuwe auto aan bouwen en we willen graag weten hoe we hem moeten afstellen. We rijden met een Skoda Fabia S2000, in de rallycross. Met een 500 pk sterke V4. We willen graag weten wat de beste Camber, Caster, Toespoor, vering, bandendruk, enz. We willen het in het algemeen weten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (4)

Als je dat allemaal goed wilt doen, moet je dat per circuit bekijken. Een standaard afstelling is in dit geval nooit de beste en moet je ook niet willen. Een goed antwoord op deze vraag zul je dus ook niet krijgen.
Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Timon008;

Als ik je vraag zo lees zou ik eerst maar eens bij de basiskennis beginnen. De motor in een Skoda S2000 rallycar bijvoorbeeld is zeker geen V4, maar een 4-in-lijn. Verdiep je eens in boeken als 'Autos sneller machen' van Gert Hack: oud maar technisch nog erg actueel. Stel de auto conservatief af en ga dan voorzichtig experimenteren als de ervaring toeneemt. Er zijn geen algemeen geldende afstelrichtlijnen te geven, daarvoor zijn er te veel variabelen in het spel: auto, coureur, bandenkeuze, parcours, rijstijl, weersomstandigheden om maar eens wat factoren te noemen.
Drive safely and enjoy doing it!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig dat mensen zich daar in blijven vergissen hé ;-)
Ik rij met een E30 325i en mensen zeggen dan oh je hebt een V6...
Nee dat is een 6 in lijn,das heel wat anders :-)

Denk idd dat het handig is als de persoon in kwestie zich even wat gaat inlezen en dan daarna idd gaat afstellen per circuit want niet elk circuit vergt dezelfde afstellingen en dat ivm de afkantelingen in de weg,neem het verschil tussen Zandvoort en Niedderhein :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk eerst eens goed wat voor auto je hebt want een 4cilinder motor met 500 pk wil ik ook hebben in die klasse waar ik doe crossen.kijk ook wat voor circuit je rijd.ik rij met zandcross een bcorsa met een 2.0 8v motor dat wil zeggen 2liter 8kleppen. 14 inch noppen banden met binnenband bandendruk van 2.8 bar.ik kan nog wel ff doorgaan maar laat eerst weten wat voor soort cross je gaat rijden en dan praten we wel verder.