Hoe komt het dat de motortemperatuur oploopt?

Misschien hoort het zo, misschien ook niet. Mijn motor temperatuur blijft keurig tussen de 85/92 graden als de kachel draait. Zodra ik de kachel uit zet loopt hij op naar 106/108. Iemand enig idee of dit normaal is of wat er eventueel kapot is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als de kachel aanstaat heb je een extra radiateur waar de koelvloeistof doorheen gaat. Hierdoor koelt de koelvloeistof meer af en is dus de motortemperatuur lager. Het verschil in motortemperatuur bij jou is te hoog. Controleer de radiateur van de auto, of die niet half dicht zit van stof, bladeren en insecten. Als die goed open is, dan zit de radiateur (waarschijnlijk) inwendig deels verstopt.

Als de temperatuur boven teveel boven de 100 graden komt gaat de koelvloeistof koken en rijdt je je cilinderkop aan gort. In het koelsysteem zit een thermostaat en die regelt de temperatuur. Zet je je kachel aan zal er minder koelvloeistof door de grote radiateur worden gekoeld omdat het kleine radiatorkacheltje deze warmte benut om je auto te verwarmen. Zet je de verwarming uit dan zal de thermostaat een stuk verder tot, indien nodig, helemaal open gaan zodat je grote radiator alle koeling op zich kan nemen. Is je thermostaat defect of klemt hij kan hij wellicht niet helemaal open en kan er niet genoeg heet water door om door de radiateur te worden gekoeld. Hoog tijd om hem te testen of een nieuwe te monteren. Ze kosten maar weinig en maar een fractie van de kosten om de cilinderkop te laten vlakken en opnieuw te monteren door een vakman.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100