Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat doen de volgende dingen aan een auto, en wat zijn het?

Ik heb het over Toe-in, Toe-out, Camber en Caster. Dit omdat ik een Schoolproject moet doen over raceauto's. Ik heb ook adviezen nodig hoe ik dit (op deze fronten) goed afstel voor Spa Francorchamps.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
497

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

CAMBER
Waarschijnlijk de bekendste term van de 3.
Camber is de hoek van de wielen, in relatie tot de weg,
frontaal gezien (voor de auto)
Probeer een lijn voor te stellen midden door het loopvlak van de band. ("midden-lijn")
Bij 0º zal deze lijn loodrecht op de weg staan. (zwart)
Als deze "midden-lijnen" een "V" vormen, dan spreken we van "Positief Camber" , zie rode lijnen.
"Negatief Camber" ontstaat als deze lijnen een "A" vormen; zie groene lijnen.










CASTER
Hierbij bekijken we de auto van opzij;

Stel u nu een lijn voor welke welke door de stuuras loopt.
Dat is de as waar de voorwielen omheen zullen draaien tijdens het sturen.
Meestal loopt deze door bovenste en onderste fusee-kogels, of door de hartlijn van de McPherson veerpoot.
De groene lijn laat "positief caster zien, dus als de bovenkant van deze lijn overhelt naar de achterkant van de auto.
De rode lijn laat "negatief caster" zien.
Positief caster zorgt voor het "zelfcentrerend effect" wat voor de rechtuitstabiliteit zorgt.
Net als bij de voorwieltjes van een winkelwagen.











TOE-IN & TOE-OUT ook wel Toespoor & Uitspoor
Nu bekijken we de auto van boven;
Stel nu lijnen voor in rijrichting, welke door het midden van het loopvlak lopen. (wielstand)
De rode lijnen laten "Toe-spoor" zien, dan kruisen de lijnen voor de wielen ; "A-vorm"
De groene lijnen laten "Uit-spoor" zien, dan kruisen de lijnen achter de wielen; "V-vorm"

Een geweldige site, kijk maar even.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nyck, bedankt nu ook nog even de academic cap of de mortarboard afzetten, ha,ha, ;))"

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding