mag ik auto rijden als ik mijn hand in het gips heb ?

Onlang heb ik mijn linkerpols gebroken ,en deze zit dus in het gips
Ik kan met mijn duim en vingers wel het stuur vasthouden en schakelen moet met rechts , dus vroeg ik me af of ik gewoon mag autorijden
Wie weet dit?? Ook i.v.m. verzekering in geval van aanrijding

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
8.1K

Antwoorden (4)

Nee mag niet, je moet officieel met 2 handen aan het stuur rijden, dus ik zou het niet doen. Als je het toch wil zou ik het aan een politieagent(e) vragen maar ik denk het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Als je wordt aangehouden krijg je een bekeuring. Als je een ongeluk krijgt keert de verzekering niets uit, omdat je met een arm in het gips niet mag rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn weten niet+ Er geldt immers±
WvW 130

In Artikel 130 staat:

1. Indien bij de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen personen een vermoeden bestaat dat de houder van een rijbewijs niet langer beschikt over de rijvaardigheid dan wel over de lichamelijke of geestelijke geschiktheid, vereist voor het besturen van een of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor dat rijbewijs is afgegeven, doen zij daarvan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling aan Onze Minister onder vermelding van de feiten en omstandigheden die aan het vermoeden ten grondslag liggen. Bij ministeriële regeling worden ter zake van de uitoefening van deze bevoegdheid nadere regels vastgesteld.

En±

B. Geschiktheid
Lichamelijke geschiktheid

i. lichamelijk gebrek of functieverlies terwijl op het rijbewijs niet is vermeld dat betrokkene slechts

- een motorrijtuig mag besturen dat aan bijzondere eisen voldoet die zijn gericht op dat gebrek of functieverlies

- een motorrijtuig mag besturen onder gebruikmaking van kunst- of hulpstukken;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dat mag niet.
bij een aanrijding kan de verzekering zich terugtrekken.
niet doen dus