Hoe bepaal ik de inruilwaarde van mijn auto?

Is daar een site voor?
Ik heb een andere auto op oog en heb een afspraak voor een proefrit. Graag wil ik van te voren weten wat ongeveer de inruilwaarde van mijn huidige auto is, zodat ik een goede deal kan sluiten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Het beste antwoord

Kijk op marktplaats en specifieke autosites (autotrader, autotrack) en zoek de auto's die de jouwe zoveel mogelijk benaderen vwb bouwjaar, motor, kilometerstand en opties. Uit de prijzen die gevraagd worden kun je een globale indruk opmaken van wat jouw auto ongeveer zal opbrengen. Natuurlijk zijn verkoopprijzen bij dealers (vrijwel altijd) hoger dan bij particulieren, omdat er winstmarge op zit en er vaak garantie wordt gegeven.

Het hangt vervolgens sterk van de staat van de auto af en welke je terugkoopt, wat de uiteindelijke inruilwaarde zal zijn. Op een Mercedes S klasse krijg je waarschijnlijk meer dan op een Renault Clio.

Het beste is toch om 3 a 4 dealers af te gaan en bij de hoogste inruilprijs te kopen.

Als je een occassion op het oog hebt moet je ook bedenken of de prijs goed is. Ik heb ooit een auto ingeruild op een jong gebruikte en 2.000 minder terug gekregen dan op een vergelijkbare auto bij een andere dealer. Maar daar was die auto wel 5.000 duurder. M.a.w. het gaat er niet om wat je terugkrijgt, maar wat er uiteindelijk aan geld bij moet.
paulus811
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er is een iPhone app voor die heet autowaarde en is van de ANWB.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is lastig om de waarde precies te bepalen. Wel kun je via de anwb koerslijst (even googelen, volgens mij heb je geen lidmaatschapsnummer meer nodig) een indicatie krijgen. Je ziet dan zowel wat de auto ongeveer zou moeten kosten als je hem koopt, en wat hij zou kunnen opleveren als je hem verkoopt aan een particulier of aan een garagebedrijf (andere prijzen).

Wel moet je natuurlijk ook de staat van het onderhoud en de kleur e.d. laten meewegen, maar dan heb je in ieder geval een indicatie. Je kunt deze bedragen ook gebruiken bij de onderhandelingen. Een dealer zal altijd zo laag mogelijk willen uitkomen dus laat hem maar uitleggen waarom je minder krijgt dan de koerslijst laat zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor via sites als autotrack en autotrader
deze sites worden ook gebruikt door verzekeringsmaatschappijen om de waarde van je auto te bepalen.

Via deze sites kan je alles in vullen...km stand,kleur auto bouwjaar etc etc om zo dicht mogelijk bij jou auto te komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bezoek www.gaspedaal.nl.
Hier worden alle autos die aangeboden worden op autosites weergegeven. Hier kun je specifiek zoeken naar jou auto. Vul dan wel de goede gegevens in(km/bouwjaar,transmissie etc.)

Houd er wel rekening mee dat als je een auto inruilt dat je veel minder er voor krijgt dan wanneer je hem particulier inruilt.

Heb zelf ook een auto verkocht die 10.000 opgeleverd heeft,terwijl je die bij inruilen ongeveer 8.000 opleverde. De dealer moet er namelijk ook nog aan verdienen. Denk er dus goed overna of je hem inruilt of particulier probeert te verkopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op de site van ANWB onder koerslijst.
Als je er niet uit komt en je bent ANWB lid kan je bellen met de afdeling Auto Advies 088-2695000