Welke auto's kun je kopen zonder dat je wegenbelasting hoeft te betalen?

Volgens mij zijn er best wat auto's te koop waar ik geen wegenbelasting hoef te betalen. Sommige kan ik wel vinden op de sites van de autodealers, maar is er niet iets waarop al dit soort auto's vermeld staan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
5.9K

Antwoorden (4)

Ik zat gister toevallig nog bij iemand in een Eend en die schijnt wegenbelastingvrij te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oldtimers die ouder zijn dan 25 jaar en zeer schone auto's.

Of een auto wegenbelastingvrij is wordt bepaald naar de CO2 uitstoot van de auto. Zo zijn dieselauto's met een uitstoot onder de 95 gram CO2 per kilometer vrijgesteld van wegenbelasting en is het maximum 110 gram per kilometer voor benzineauto's. Dezelfde waardes voor CO2 uitstoot gelden overigens ook voor BPM. Een auto die vrijgesteld is van BPM is dus ook vrijgesteld van wegenbelasting.
Zie meer hierover op:

http://www.autozonderwegenbelasting.nl/nieuws/39/wanneer-is-een-auto-belastingvrij.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt 5 soorten auto's kopen waarvoor je geen Motor Rijtuigen Belasting, ook wel MRB, (heet tegenwoordig geen wegenbelasting meer) voor hoeft te betalen. Dat zijn:

- Auto's ouder dan 25 jaar, oftewel oldtimers
- Elektrische auto's
- Auto's die rijden op diesel met een CO2 uitstoot lager dan 95 gram.
- Benzineauto's met een uitstoot van minder dan 110 gram CO2.
- LPG auto's met een uitstoot van minder dan 110 gram CO2.

Hier in ieder geval een lijst met nieuwe auto's:
http://www.wegenbelastingbpm.nl/nieuws/steeds-meer-wegenbelastingvrije-autos.html

Tweedehands is een VW Lupo wellicht interessant?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat een auto van 25 jaar belastingvrij wordt is bevroren.
Auto's met bouwjaar 1986 zijn de laatste die belastingvrij worden. Auto's met een datum 1e toelating na 31 dec 1986 worden dus nooit belastingvrij.
Als aanvulling op dat 25 jaar en ouder.....

Die regeling komt te vervallen. Auto's die op 31 december 2011 25 jaar zijn, worden nog belasting vrij, alle 'nieuwere' dus niet meer.
Je moet dus een auto kopen met een bouwjaar van voor 31 december 1986 (als ik goed reken!!). Let daar op. Ik heb auto's geadverteerd gezien met 'bijna een klassieker'. Nou, dat was terecht, mooie bak, maar hij was van na 1986 dus nooit belasting vrij.

Toegevoegd na 1 minuut:
Denkfoutje... 31 december 1987...
Lees

Toegevoegd na 3 minuten:
Leesfoutje, is dus alle auto's toegelaten voor 1 januari 1987