Punten rijbewijs voor iedereen?

Het OM wil een punten rijbewijs voor iedereen. Je krijgt dan 9 punten en als je bv te hard rijdt binnen de bebouwde kom gaan er al 4 punten af. Rijd je 2 keer te hard ben je een half jaar je rijbewijs kwijt. Kunnen ze dit zo maar doen? Ik bedoel het stond al vast en zo kunnen ze dus de betekenis van je rijbewijs zomaar blijven aanpassen ? Nou rij ik zelf altijd netjes,maar vind ik dit erg ver gaan als ze dit zo maar kunnen doorvoeren.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, het OM kan dit niet zomaar doen. Het OM kan dit zelfs helemaal niet doen. Dit is iets wat door de regering, eerste & tweede kamer goedgekeurd moet worden. Net als alle andere wetswijzigingen dus.

Als het in een wet komt kunnen ze dat zomaar doen, ja. Maar het is nog lang niet zo ver. Als het voorstel er ligt moet het eerst eerst nog door de tweede en de eerste kamer.

Je vraag is of ze dit zomaar kunnen doen, en je argument is, dat het de betekenis van het rijbewijs verandert. Daar zit wel iets in. Vaak is het zo dat als regels/wetten worden veranderd, er een soort afbouwregeling komt, en dat die wet of regel alleen geldt voor nieuwe gevallen. Een mooi voorbeeld is de hypotheekrenteaftrek. Als die zomaar zou worden afgeschaft, dan komen er opeens heel veel mensen in de financiele problemen. Toen ze hun huis kochten, gingen ze er vanuit dat ze 30 jaar belastingaftrek zouden hebben, en dan is het verstandig om een overgangsregeling te maken (gedurende 30 jaar 1/30 deel minder kunnen aftrekken) of de nieuwe regel alleen laten gelden voor nieuwe gevallen. Toch zijn er wel argumenten om dit met het nieuwe systeem met het rijbewijs niet zo te doen. - niemand met een rijbewijs zal nu zeggen "als ik had geweten dat er een puntensysteem kwam, had ik dat rijbewijs nooit gehaald!". Iemand met een eigen huis, kan zoiets wel zeggen, bij opheffen van renteaftrek. - je rijbewijs kan nu ook al ingetrokken worden. Kijk maar eens naar "blik op de weg". Iemand die 220 km per uur rijdt op een provinciale weg is zijn rijbewijs (en soms ook auto) kwijt. Het nieuwe systeem wordt alleen maar milder en eerlijker. - 1 op de 2 mensen heeft een eigen huis. Veel mensen hebben dus te maken met wijzigingen in renteaftrek. Maar er zijn denk ik maar 1 op de 100 mensen die zich constant als een idioot gedragen in het verkeer. 99 van de 100 mensen zijn dus blij. Zeker ouders van kleine kinderen, die zien dat automobilisten 80 km/u rijden in de bebouwde kom. Ik denk dat dit een goed en eerlijk systeem is. Want als je één keer verschrikkelijk in de fout gaat, is er nog niets aan de hand. Het enige wat je moet doen, is zorgen dat je zoiets geen 2e keer doet. Het nieuwe systeem pakt asociale weggebruikers aan, en laat mensen die eens een doodenkele keer in de fout gaan, met rust.

Die wet moet inderdaad door tweede en eerste kamer worden goedgekeurd. Maar ik heb de indruk dat jij je meer afvraagt of ze dat zo simpel kunnen opleggen aan ons, chauffeurs. Helaas, wet is wet, en de wet wordt alsmaar strenger omdat er meer en meer wagens komen, en de mensen alsmaar haastiger.

Als dit idee wet wordt, zal het gaan gelden voor nieuwe rijbewijzen. Dus er is geen sprake van "de betekenis van je rijbewijs aanpassen".

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100