Is het gebruikelijk wanneer je nieuwe banden onder je auto laat zetten, deze (ongevraagd) gevuld worden met stikstof?

Kosten daarvoor: 12 euro.
Zuurstof lijkt me goedkoper en voldoet toch ook goed.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Of het nu wel of niet beter is: als ze het *ongevraagd* doen, zitten ze fout. Ze leveren dan een dienst waar je niet om hebt gevraagd. Vergelijk het met het wassen van je auto. Misschien is dat ook wel nodig, maar als ze dat doen zonder vooraf met jou te overleggen, en dan geld rekenen voor die ongevraagde wasbeurt, zitten ze gewoon fout. Daar komt bij dat het vullen met stikstof als enige voordeel heeft dat stikstof droog is. In lucht zit altijd wat waterdamp, en dat zou puur theoretisch je velgen sneller kunnen laten roesten. Stikstof daarentegen bevat geen waterdamp, en kan dus geen roestvorming veroorzaken. Maar zoals gezegd, dat gevaar is puur theoretisch - de buitenlucht bevat immers ook waterdamp, en soms ook vloeibaar water (regen en opspattend water). Toegevoegd na 5 minuten:   Vaak wordt beweerd dat je banden beter op spanning zouden blijven met stikstof erin. Dat is een fabeltje. Het idee is dat stikstof minder snel door je banden naar buiten diffundeert dan zuurstof, en dat daardoor de banden langer op spanning zouden blijven. Dat idee is fout. Ga maar na: gewone lucht bestaat (voor het gemak even ruwweg) uit 80% stikstof en 20% zuurstof. Stel dat jij je banden vult met lucht. Dan heb je dus 80% stikstof in je banden zitten (zomaar, gratis!) en 20% zuurstof. ALS zuurstof inderdaad sneller naar buiten zou lekken, dan zou - even overdreven gesteld - na een tijd alle zuurstof uit je banden weg zijn, en alle stikstof er nog inzitten. De 20% van je bandenvulling die dan is weggelekt, vul je dan aan met lucht. 80% van de lucht die je bijvult is stikstof, 20% is zuurstof. Maar je vult maar 20% van de inhoud van de banden aan. Even rekenen, en je ziet dat na die eerste vulbeurt 96% van je banden gevuld is met stikstof, en 4% met zuurstof. Na een tijdje is die 4% zuurstof dan weer weggelekt; die vul je weer aan met lucht. Weer even rekenen: na die tweede keer bijvullen zit er al 99,2% stikstof in je banden, en nog maar 0,8% zuurstof. Je ziet dat je banden na twee keer bijvullen al bijna volledig met stikstof zijn gevuld. Dan heb je dus geen leegloop-problemen meer - en dat zonder 12 euro te hoeven betalen!

Lijkt me niet normaal. Ik wissel mijn banden 2 keer per jaar Zomer / winter) en het is me nog nooit gevraagd laat staan overkomen

Gebruikelijk is het niet, maar het wordt wel steeds vaker toegepast. Het heeft als voordeel dat de banden veel langer op de juiste spanning blijven. Ik heb zelf ook stikstof in mijn banden en laat de spanning slechts 1 x per half jaar controleren. Dat er 12 euro berekend wordt, terwijl je al vier nieuwe banden inclusief montage moet betalen vind ik op zijn zachts gezegd zakkenvullerij (slechte service, verkapte extra kosten). Als ik mijn banden laat controleren en er moet stikstof bij, wordt dat niet berekend, ik geef dan meestal 5 euro voor de fooienpot. Ook kan ik me voorstellen dat als je over wilt gaan van lucht op stikstof dat er dan een bedrag berekend wordt voor de stikstof, maar 12 euro lijkt me aan de hoge kant. Als ik 4 nieuwe banden inclusief montage moet afrekenen zou ik zeker mijn beklag doen als er nog apart 12 euro voor stikstof gerekend zou worden en al helemaal als dat ongevraagd gedaan wordt en niet van tevoren kenbaar is gemaakt.

nee. geen enkel bedrijf mag kosten maken zonder de klant in te lichten. zuurstof heeft elke garage ( uit veiligheidsoverwegingen dat er niet met elektriciteit gewerkt mag worden ) dus heb je uiteraard die keus. als je brood koopt bij albert heijn kunnen ze je ook niet gelijk een beleg bij laten kopen. het is immers een klein bedrag om met zulke lage mensen te moeten discuseren. mijn advies nooit meer naar die garage.

Nee dat is niet gebruikelijk. Als het goedkoper zou zijn dan lucht had hij het absoluut niet gedaan. Hij is misschien aan het sparen voor 'n huis aan de Costa Blanca. Ik heb 25 jaar 'n transportbedrijf gehad . Altijd buitenlucht in de banden . GEEN ENKEL PROBLEEM ! De stikstoffabrikant is ook aan het sparen .

juridisch gezien is het van belang om te weten of hij het in zijn overeenkomst met jou zet. Staat het ergens specifiek vermeld. Zo niet dan had hij dit moeten vragen of je deze extra service wilde. Dat geld ook voor uitbalanceren en zo. Daarnaast kan ik bij de benzine pomp mijn auto volladen met stikstof voor 1 euro gewoon aan de luchtpomp. Dus 12 euro is erg overdreven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100