Mag je een auto die op diesel rijdt na een zware rit direct uitzetten?

Lijkt een rare vraag misschien maar ik hoor net dat het beter is voor een diesel motor als je deze na een zware rit, dus met caravan door de bergen bijvoorbeeld, bij een tussentijdse stop, even stationair laat draaien voor je hem uitzet ... Dus de motor als het ware even laten uitrusten... Wie heeft hier vaker over gehoord en weet of dit zo is? Heeft er ervaring mee of andere tips voor dit soort ritten om de motor te sparen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
8.3K

Het beste antwoord

Weleens heel hard gelopen en dan in 1 keer gestopt? Het lijkt alsof je hoofd ontploft.. Als je daarentegen een beetje uitloopt valt het wel mee.
Een motor is niet gewoon een blok ijzer (jaja) maar bestaat uit veel onderdelen die onderling aanzienlijk van temperatuur kunnen verschillen. Zo worden bijvoorbeeld zuigers, kleppen en uitlaatbochten heel warm. Als de prestaties toenemen, nemen de temperaturen ook toe. De motor is er bij gebaat deze gelijkmatig af te laten koelen.
Moderne motoren hebben inderdaad nakoeling met een ventilator, het is blijkbaar dus belangrijk dat de motor zijn warmte kwijt kan. Bovendien wordt een belangrijk gedeelte van de koeling verzorgd door de motorolie. Wanneer de motor snel uitgezet wordt na belasting valt deze koeling als eerste weg evenals de koeling door de inlaatgassen, nou net belangrijk voor de koeling van de warmste onderdelen. De (plaatselijk)opgeslagen warmte in het motorblok kan er dan voor zorgen dat de (gehele) motor warmer wordt(!) nadat deze uit is gezet.
Met betrekking tot de turbo bestaan er in warme streken zgn. turbotimers, deze laten na het afzetten van het contact de turbo nog enkele minuten draaien om deze gelijkmatig te laten afkoelen.
Vroeger gebeurde het nl. nog wel eens dat, na het uitzetten, de turbo vastsloeg door gebrek aan koeling en smering.

Toegevoegd op 26-06-2009 16:20:39
De turbotimer laat de MOTOR nog enkele minouten lopen en zorgt zo ook voor smering van de turbo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Heb ik nog nooit wat van gehoord en ik rij toch al zo'n jaar of 9 Diesel (maar niet met caravan door de bergen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ter compensatie van het minnetje..>+1
Over het algemeen (zeker bij een Turbo) is het niet verstandig. Er zit een Fan in een Diesel die deze hete lucht uitzuigt. Wanneer je de auto direct afzet, zal deze te snel afkoelen en vervolgens krom trekken. Dit is uiteraard niet bevorderlijk voor de auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die mag je gewoon uitzetten.

Als dat niet zo was dan zouden ze allemaal kapot draaien omdat de gemiddelde dieselrijder dat echt nooit doet.

Pure nonsense.

Enige slijtage kun je voorkomen door de laatste kilometers wat rustiger te rijden. Maar als je altijd als een idioot rijdt dan gaat de auto toch wel kapot.

Er zijn wel meer van die verhalen, vaak afkomstig uit het duister verleden van de Turbomotoren toen er nog wel van alles stuk draaide.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Congoleo;

Net zoals zorgvuldig warmdraaien voordat je de motor echt zwaar belast van belang is, geldt dat ook voor afkoelen. Na een lange, zware of snelle rit is het aan te raden om de motor bij een tussen stop even (een of twee minuutjes stationair te laten draaien om de ergste warmte af te voeren. Is niet altijd noodzakelijk, maar zie het als een goede verzekering. Geldt overigens niet alleen voor diesels, maar voor alle motoren en voor turbo's in het bijzonder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb 2 jaar diesel gereden en heb dit nooit gedaan.
ik neem aan dat je niet met 100km per uur parkeerd?
je remt al af dan parkeer je nog, dan heb jij dus niet gelijk de motor uitgedaan stel dat het waar zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin, het heetste punt van de tocht ligt uiteraard op het moment dat je de berg op aan het rijden bent. Daarna koelt de motor alleen maar af. Mocht je halverwege de berg stoppen, dan koelt de motor gewoon door als je de auto uitzet (als het nodig is).

Vroeger werd dit wel aangeraden met watergekoelde motoren. Rond 1975 moet je dan aan denken. Maar voor deze auto's was het belangrijker om de auto in te rijden. Aangezien het warmste punt van de motor altijd tijdens de rit ligt is het uitdraaien van de motor niet van levensbelang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien ligt het wel aan de auto. Die van ons staat na een lange rit altijd nog een tijdje herrie te maken met de ventilator. Als die van jou dat ook doet,kan ik me niet voorstellen dat het heel nuttig is om de motor aan te laten staan, hij kan de warme lucht ook kwijt als ie uit staat.
Maar misschien dat oudere types niet doorgaan met koelen als de motor uitstaat?