hoe kun je een gewone brandstofmotor ombouwen naar een waterstofmotor?

men zegt dat je een benzine of dieselmotor om kan bouwen naar een waterstof motor. ik vraag me af of dit kan en als het kan, hoe dan? wat moet er dan veranderd worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
30.1K

Antwoorden (1)

Op de HTS-Autotechniek in Arnhem hebben ze een auto omgebouwd om te laten lopen op waterstof. De motor hoeft niet heel veel aan te gebeuren:

Het gebeurt op basis van een benzinemotor. Er moet een ander injectiesysteem komen om de waterstof in de cilinders te injecteren, vergelijkbaar met een ombouw voor het lopen op LPG. Het motormanagement zal aangepast moeten worden zodat deze de motor kan laten starten op benzine en kan laten rijden op waterstof of benzine. Voor het lopen op waterstof moet dan ook een ideale inspuiting voor toerental, last en gaskleppositie worden ingedeeld.

Om ervoor te zorgen dat het blok niet kapot gaat is het op dit moment zo dat de motor op waterstof flink wat minder vermogen levert dan op benzine.

Voor de rest moet er voor de auto een waterstoftank ingebouwd worden die stevig genoeg is om de waterstof onder de 253 graden celsius (vloeibare staat) onder hoge druk op te slaan. Dit neemt veel ruimte in beslag en weegt ook behoorlijk veel.