Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn vraag, mag iemand die blind is aan één oog auto rijden? En is deze persoon verzekerd als die een ongeluk veroorzaakt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
13.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag , ik werd vorige maand bijna aangereden door iemand met één oog. Ze zag me pas op het laatste moment toen ik met mijn armen zwaaide . ( ik was voetganger die overstak ) .

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (8)

nee dan mag je niet autorijden. je ziet dan geen diepte enzo
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dacht t niet. Google?! vriend van me heeft sterk verminderd zicht in een oog, die mag niet autorijden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het CBR bepaalt of iemand geschikt is om te rijden. Dat wordt per persoon bekeken. Is het een handicap, en wordt dat nog erger, is het een cva (beroerte) of nog wat anders. Om te mogen rijden, is een verklaring nodig dat je het ook medisch gezien kunt, de zogenaamde verklaring van geschiktheid.

Toegevoegd na 1 minuut:
En over dat verzekeren: als je mag rijden, kun je je ook verzekeren. Dat is dan geen probleem.

En verder: ik ken iemand die aan één oog praktisch blind is en voortreffelijk goed auto rijdt, al jaren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn opa had vroeger een autorijschool en was vanaf zijn zevende aan een oog blind. Hij rijdt nu nog auto en heeft nog nooit een ongeluk of wat gehad! Hij is wel verzekerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldig ! Zeg maar dat ik trots op hem ben .
na speciale rijles krijg je een stikker op je auto en mag je gewoon rijden..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wordt onderzocht, dus het wordt individueel bepaald.
Een vriend van mij heeft sinds zijn 7e nog maar 1 oog en rijdt prima.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, ik ben blind aan 1 oog. Test bij oogarts gedaan. Wel auto en geen grote voertuigen. Wordt individuel bepaald, ook door je rijinstructeur kan dat bepalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Greetje47,

Ja dat mag en je bent gewoon verzekerd.
Ik spreek uit ervaring omdat ik een "lui" oog heb, en daar bijna geen zicht in heb.
Toen ik rijlessen nam heb ik het nagevraagd, en het was geen probleem.

Groeten Leonard
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding