Is een kopie van mijn rijbewijs geldig?

Vandaag werd ik gebeld door mijn dealer dat ik zaterdag mijn auto kan ophalen. nu had hij mijn rijbewijs nodig om dit over te schrijven en moet ik deze vanmiddag inleveren en krijg hem morgen weer terug. hij zei tegen mij dat een kopie van het rijbewijs ook mocht.

Ik kan dit nergens terug vinden op het internet, er staat wel wat niet geldig is om jezelf te identificeren maar niet of het gebruikt mag worden om te laten zien dat je een rijbewijs hebt. ( ik heb wel een paspoort om mezelf te identificeren)

Toegevoegd na 2 minuten:
* Hij heeft deze nodig om de auto op mijn naam te zetten

Toegevoegd na 44 minuten:
Hij zegt: wanneer je rijd met een kopie van je rijbewijs met onze stempel erop dan mag je gewoon rijden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
8.8K

Het beste antwoord

Kopie van een rijbewijs is nooit rechtsgeldig, echter het zal voor de meeste agenten duidelijk zijn waarom je het rijbewijs niet als origineel kunt tonen.
Zorg dat je in de tijd dat je rijbewijs bij de dealer ligt een ander origineel legitimatiebewijs bij je hebt icm een bewijs dat je het rijbewijs daadwerkjelijk bij de dealer hebt afgegeven. De opmerking van de dealer slaat nergens op, vraag dan gelijk aan hem om dat op papier te zetten en dat hij de eventuele boetes voor het niet tonen van je rijbewijs gaat betalen. Ben benieuwd wat tie dan zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind ik een erg goede opmerking en zal ik ook zeker doen, bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt ik zal zeker wat met je opmerking doen "vraag dan gelijk aan hem om dat op papier te zetten en dat hij de eventuele boetes voor het niet tonen van je rijbewijs gaat betalen" +10

Andere antwoorden (5)

Als je je zelf kan identificeren foto plus naam is genoeg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heeft de kopie nodig ja... de originele kun jij dan houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij wil de originele hebben en ik krijg het kopie
Een kopie is geen officieel document en dus officieel ook niet voldoende om een auto te naam te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga verder...... mag ik dan wel of niet met een kopie van mijn rijbewijs rijden?
Maar als je je rijbewijs hebt dien je dat te weten dat leer je met het theorie examen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit een antwoord op mijn vraag?
Als een autodealer genoegen neemt met een kopie van uw rijbewijs dan is dat zijn zaak.

De juiste wijze is echter om een geldig rijbewijs en originele kentekenpapieren te tonen te tonen bij overschrijving incl kopie.

Ter verkrijging van een uitkering of een bezoek aan een overheidsinstantie neemt men ook geen genoegen met een rijbewijs als legitimatie.

Een rijbewijs kan men tonen ivm een administratieve handeling, of moet men overhandigen aan de politie ter
controle, maar u geeft zoiets nooit een dag uit handen.

(waarom kunt u uw echte rijbewijs niet tonen?, in beslag genomen ivm rijverbod oid?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha stel ik mijn vraag zo onduidelijk? Hij wil mijn rijbewijs hebben voor één dag zodat hij hem kan overschrijven, hij neemt geen genoegen met een kopie van mijn rijbewijs. DUS wil hij mijn rijbewijs een dag hebben en dat ik met een kopie rijd. mag dit? Ik kan prima mijn eigen rijbewijs tonen alleen ben ik het er niet mee eens dat hij hem een dag heeft ivm het rijden van een kopie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De politie neemt geen genoegen met een kopie van rij en kentekenbewijs, derhalve mag u daar niet mee rijden.
Afgeven voor 1 dag is zeer af te raden.