Waarom is een diesel zuinig?

Waarom is een diesel auto zuiniger tegen over een benzine auto met de zelfde (vaak zelf meer) motorinhoud?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
2.3K

Het beste antwoord

De verbranding in een dieselmotor vindt plaats bij veel hogere druk en temperatuur en druk dan bij een mengselmotor, en verloopt zeer snel, wat een zware motorconstructie nodig maakt en hoorbaar is in het karakteristieke dieselgeluid. Het hoge rendement dat evenzeer met het principe samenhangt staat hier als voordeel tegenover. Dit rendement hangt vooral samen met de compressieverhouding, de verhouding tussen de druk voor en na de arbeidsslag. Bij alle motoren die gebaseerd zijn op drukverschillen, hangt het rendement volgens de wetten van de thermodynamica direct af van het temperatuurverschil voor en na de arbeidsslag. Dit verschil is volgens de al genoemde wet van Charles direct verbonden met de compressieverhouding, die bij een diesel veel hoger is dan bij mengselmotoren mogelijk is. Onder deellast wordt het verschil in rendement tussen diesels en mengselmotoren wordt nog groter omdat bij mengselmotoren het vermogen getemperd wordt door minder mengsel in de cylinder te brengen, wat resulteert in een kleinere daadwerkelijke compressieverhouding. Bij diesels is dit veel minder het geval.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In een liter diesel zit meer verbrandingsenergie dan in een liter benzine is alles wat ik weet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
schrijft die kerel nou alles blond op?