Gaat een wagen met een sterretje in de voorruit door de APK keuring heen (lees verder)?

Vanochtend op de snelweg een steentje tegen de voorruit gehad, waardoor er een sterretje is ontstaan in het gezichtsveld van de bestuurderskant. Via de verzekering is het sterretje bij een gerenommeerd bedrijf "geharst", zodat hij stevig genoeg blijft. Helaas blijf je het sterretje zien. Is dit een rede, dat de wagen nu niet meer door de APK keuring komt, of is de regel als de ruit maar stevig genoeg is. Het is overigens een plekje van nog geen 2 cm in doorsnee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
6.7K

Het beste antwoord

Natuurlijk komt de auto, mits hij motorisch en qua carrosserie in orde is, door de APK keuring. Zo n sterretje is voor de APK keuring van nul en gener belang. Hooguit kan worden geadviseerd een nieuwe ruit te nemen als er gezichtsbelemmering bestaat. Afgekeurd zal hij daardoor niet worden.

Bekijk het APK formulier, dan zie je de punten waarop gekeurd wordt.
Een ruit is altijd te vervangen, dus zal nooit een ""afkeuring"" tot stand brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zolang het niet in het zichtveld zit, mag het

Toegevoegd na 43 seconden:
Voor de wet hebben we in principe drie vlakken in een voorruit: 1) het directe gezichtsveld, 2) het indirecte gezichtsveld en 3) de rest.

Het directe gezichtsveld kun je met een (liggend) A4-tje bepalen (een Citro-Expert voldoet ook…). Voor de positiebepaling in de breedte (links-rechts) van de voorruit neem je het hoogste punt van het stuur. Hou het middelste punt van het A4-tje loodrecht boven dit punt. Voor de positiebepaling in de hoogte (boven-beneden) van de voorruit moet het midden van het A4-tje gelijk zijn met het bevestigingspunt van het ruitenwisserblad als de ruitenwisser in rechtopstaande stand staat. Met andere woorden: de ruitenwisser moet in de stand staan waarin het ruitenwisserblad zo hoog mogelijk op de voorruit komt. Ik ga nog proberen een tekening te plaatsen, waardoor je kunt zien wat ik bedoel.

Voor het indirecte gezichtsveld moeten we het A-4 ‘tje spiegelen ten opzichte van het midden van de ruit (richting de passagierszijde). Het nu ontstane vlak (zie tekening) noemen we het indirecte gezichtsveld.

De randen er omheen is ‘de rest’.

In het directe gezichtsveld is voor de APK toegestaan: beschadigingen of verkleuringen met een doorsnede kleiner dan 20 mm (bijvoorbeeld de beruchte ster in de ruit), oppervlakte krassen smaller dan 5 mm en enkelvoudige scheuren (dus zonder vertakkingen), ongeacht de lengte. Vooral dit laatste, van die enkelvoudige scheur, is niet overal bekend.

In het indirecte gezichtsveld is toegestaan: beschadigingen of verkleuringen met een doorsnede kleiner dan 50 mm, oppervlakte krassen smaller dan 5 mm en enkelvoudige scheuren, ongeacht de lengte.

In de rest van de ruit (dus de randen) zijn alle beschadigingen toegestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen probleem met je APK. het sterretje is gemaakt door een gespecialiseerd bedrijf. Ze hadden wel het advies gegeven, ruit vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
No worries. De site van correctautoglas heeft een speciale pagina gewijdt aan de APK-eisen voor de voorruit:

"Tijdens de APK-keuring kan uw auto worden afgekeurd op de voorruit, als hier een of meerdere beschadiging(en) in zitten. Dit is afhankelijk van de grootte en de plaats van die beschadiging(en) in de voorruit. Bij een beschadigde voorruit moet de APK-keurmeester de controle uitvoeren aan de hand van de artikelen 2.9.2 t/m 2.9.6 uit de Regeling Permanente Eisen APK. Voor personenauto’s en bedrijfsauto’s met een maximum massa van niet meer dan 3500 kg hebben wij de regelgeving op een rijtje gezet:

Toegestane beschadigingen in het directe gezichtsveld
- Enkelvoudige scheuren ongeacht de lengte. De scheur mag echter geen vertakking in het gezichtsveld vertonen.
- Oppervlakkige krassen waarvan de breedte niet meer dan 5 mm bedraagt.
- Beschadigingen of verkleuringen die geheel binnen een denkbeeldige cirkel van 20 mm passen. Dit kan bijvoorbeeld een sterretje of een klein vertakt scheurtje zijn.

Toegestane beschadigingen in het indirecte gezichtsveld
- Enkelvoudige scheuren ongeacht de lengte. De scheur mag echter geen vertakking in het gezichtsveld vertonen.
- Oppervlakkige krassen waarvan de breedte niet meer dan 5 mm bedraagt.
- Beschadigingen of verkleuringen die geheel binnen een denkbeeldige cirkel van 50 mm passen.

In het randvlak van de voorruit - dit is het gedeelte dat niet tot het directe of indirecte gezichtsveld behoort- mogen beschadigingen of verkleuringen aanwezig zijn.

Het directe en indirecte gezichtsveld
Het kan soms lastig zijn om te bepalen of de beschadiging in het directe, indirecte gezichtsveld of daarbuiten valt. Algemeen kan worden gezegd dat het gedeelte van de voorruit direct voor u met een breedte van 30 cm het directe gezichtsveld vormt.
De precieze regelgeving om onderscheid te maken tussen het directe, indirecte gezichtsveld of randvlak is nogal uitgebreid en daarom hebben wij voor de volledigheid een pdf-bestand van de RDW-regelgeving bijgevoegd."

http://www.correctautoglas.nl/gratis-voorruit-vervangen/apk-eisen-aan-de-voorruit/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door een sterretje te laten harsen door een gerenommeerd bedrijf heb je een garantie dat de ruit zijn originele sterkte weer terug krijgt. De hars loopt tot in de verste uitlopers van een beschadiging en dit zorgt ervoor dat de ruit weer op sterkte is.