verschil in verbruik

De brandstof verbruiksmeter geeft bij het naar beneden rijden van een heuvel in de 5e versnelling zonder gas te geven bij 2500 toeren minder aan (0,0 liter/100km) dan in zijn vrij zonder gas te geven (900 toeren) nl. 2,3 l/100km. Het betreft hier een diesel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hoe kan dat? Dus bik meer toeren lager verbruik. Heeft dit te maken met het verschil tussen de werking van een diesel tov een benzinemotor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat verschil zit hem in het draaiend houden van de motor op stationair toerental. Als je bergafwaarts gaat in de 5de versnelling zorgt zwaartekracht dat je auto vanzelf naar beneden gaat en "afremd op de motor" die energie zorgt ervoor dat dat de motor blijft draaien zonder brandstof nodig te hebben.

Er is geen verschil tussen een benzine- en dieselmotor. Dit verschijnsel viel mij ook op. Het komt door het gekoppeld houden van de motor. Inderdaad door het terugvoeren van energie aan de motor. De ontkoppelde motor moet met brandstof de energie toevoeren.

Bij moderne auto's wordt, wanneer je in de versnelling rijdt maar geen gas geeft, de brandstoftoevoer afgesloten. Hierdoor krijg je dus een verbruik van 0,0l/100km. Hetzelfde gebeurt wanneer je de auto in z'n versnelling laat uitrollen bij een rood verkeerslicht. Het is dus voordeliger om de auto in de versnelling te laten uitrollen dan in z'n vrij.

Het stationair laten draaien kost brandstof. Bij het afremmen op de motor zoals omschreven, wordt er geen brandstof ingespoten. Heuveltje af is afremmend op de motor zuiniger dan vrijzetten en stationair laten draaien.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100