Wie bedenkt de type-aanduiding van een automerk?

Bedenkt de autofabrikant deze zelf of laten ze hier creatieve geesten op los? Er zal toch serieus over nagedacht worden of de naam wel in meerdere talen te gebruiken is en niet raar, kwetsend of voor meerdere uitleg vatbaar is. Enkele voorbeelden die ik vreemd vind: Fiat Croma (alhoewel ze in Italie natuurlijk alles in olijfolie bakken:), Dacia Duster (een pin-up op de motorkap in ochtendjas?), Nissan Qashqai (of zoiets, nauwelijks uit te spreken en geen idee wat het betekent). Meer vreemde namen welkom, maar wel graag uitleg erbij.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat doen ze bij de fabrieken zelf. Volkswagen heeft een tijdje winden aangehouden voor typeaanduidingen (Passaat, Bora, Sirocco). Peugeot heeft de rechten op het gebruik van een 0 in de type aanduiding (alleen Porsche had voor dat ze het vastlegden al een 0 in de type-aanduiding, die mogen dus blijven bestaan). Opel laat alle namen eindigen op "A". Het gebeurt ook wel eens dat een auto in het buitenland een andere type-naam krijgt dan hier. Zo zagen we jaren geleden een leuke toyota rijden in Nieuw-Zeeland, de Toyota Echo. We vonden het een leuk karretje. Terug in Nederland had ik het er met mijn auto-expert broer over, die was erg nieuwsgierig, dus ik hem mijn foto laten zien. Zijn reactie (een schaterbui later): Dat is gewoon een Toyota Yaris...

Het moet 'n naam zijn die in de taal van de belangrijkste "autolanden" niet belachelijk , negatief of kwetsend is . Dat is 'n hele uitzoekerij . Soms maakt men 'n fout en wordt de naam gewijzigd. Soms is het makkelijk. De Mercedes Vito heeft z'n naam te danken aan de hoofdstad van Baskenland , t.w. Vitoria . De keuze wordt ook mede bepaald door de doelgroep die de fabrikant voor ogen heeft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100