Bij wat voor soort weggebruik raak ik mijn rijbewijs kwijt?

Geen paniek

Ik ben alleen nieuwsgierig bij welke overtredingen men overgaat tot aldan niet tijdelijke inname van het roze papiertje.
hoeveel te hard/hoeveel gedronken of hoe roekeloos of wat dan ook

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Uw rijbewijs kan in verschillende situaties ingevorderd worden. Zo kan de politie uw rijbewijs invorderen als u de veiligheid op de weg ernstig in gevaar brengt.

Voorbeelden van situaties

Onderstaande situaties zijn voorbeelden waarin uw
rijbewijs kan worden ingevorderd:

* Uit een blaastest blijkt dat uw alcoholgehalte hoger is dan 570 ug/l of 1,3 promille. Voor beginnende bestuurders is dit 350 ug/l of 0,8 promille. Als u geen blaastest heeft ondergaan maar er bij de politie wel het ernstige vermoeden bestaat dat u teveel alcohol heeft gedronken, kan uw rijbewijs ook worden ingevorderd.
* U weigert mee te werken aan een blaastest.
* U overschrijdt de maximum snelheid met meer dan 50 kilometer per uur. Voor bromfietsen geldt een overschrijding van 30 kilometer of meer.
* De kans is groot dat u zich opnieuw schuldig zult maken aan een van deze feiten.
* Artikel 5 Wegenverkeerswet

Ook kan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) uw rijbewijs invorderen als u openstaande verkeersboetes heeft.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je 50 km of meer per uur te hard rijdt raak je gegarandeerd je rijbewijs kwijt. Probeer het maar liever niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De officier van justitie heeft de bevoegdheid om voorafgaande aan de rechtzaak een rijbewijs al vast te houden. Dat doet de officier van justitie bij ernstige verkeersdelicten. Hieraan voorafgaand mag de politie bij bepaalde gedragingen een rijbewijs bij voorbaat al invorderen. Dat mag bij:

- alcoholmisdrijven boven 570 ug/l (1,3 promille)
- voor beginnend bestuurders alcoholmisdrijven boven 370 ug/l (0,8 promille)
- snelheidsovertreding van meer dan 49 km/h te veel
- voor bromfietsers snelheidsovertredingen van meer dan 30 km/u te veel

Het ingevorderde rijbewijs gaat naar de officier van justitie die beslist of het rijbewijs wordt teruggegeven of ingevorderd blijft. Dat hangt onder meer af van de ernst van het feit en het strafblad van de verdachte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanaf 40km/u te hard mogen ze het al afpakken in overeenstemming met de officier van justitie.
Al gebeurt dit niet veel.
voor de rest is het een goed antwoord +
Wanneer mag de politie uw rijbewijs innemen?

Als u de verkeersveiligheid in gevaar brengt, heeft de politie het recht uw rijbewijs 'in te vorderen'.
U brengt de verkeersveiligheid in ieder geval in gevaar als u rijdt onder invloed van teveel alcohol of drugs, als u weigert mee te werken aan een alcoholonderzoek of als u meer dan 50 kilometer per uur te hard rijd en hiervoor bent aangehouden.