Mijn auto geeft af en toe een schurend geluid tijdens het rijden, wat zou dit kunnen zijn?

Het geluid is erg laag, treed onafhankelijk van de snelheid op, en lijkt vaker op te treden als de auto niet geheel horizontaal staat (ivm een viaduct ofzo)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
10.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat er hierom dat ik enigszins goed voor de dag wil komen bij de garage. Dit scheelt altijd in de uiteindelijke prijs, doordat men minder onderzoekskosten heeft.

Antwoorden (4)

Als je het geluid gaat horen neem dan eens een lagere versnelling. Dus schakel van 4 naar 3 of van 3 naar 2. Kijk, (hoor) dan of het geluid weg is en je hebt de oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoor je het ook als de auto stilstaat? als je het hoort tijdens het rijden, zou het kunnen zijn dat je versleten wiellagers hebt, het zou aan de ophanging van je veerpoten kunnen liggen, het kan zijn dat er een breuk zit in de veer zelf (of zelfs een deel veer afgebroken) waardoor resonantie veroorzaakt wordt. Het kan zijn dat de remschijf en klauw niet goed vast zitten, waardoor als de auto niet horizontaal is hier druk op komt. Het kan ook een motorische oorzaak hebben.
Probeer te ontdekken waar het geluid exact vandaan komt! Doe dit het liefst met een 2de persoon, het kan als je in je auto zit klinken alsof een geluid bijv. van linksvoor komt terwijl het werkelijk van rechtsvoor komt, doordat de auto als klankkast werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien je lagers? Dit geeft een schurend geluid. Komt het van 1 kant vandaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordat je je hele auto gaat demonteren: kijk eens onder je auto of er niet iets los hangt wat helemaal of bijna de grond raakt: een slang, een tie-rap, een kabel, de carterbeschermingsplaat, iets wat aan je bumper of spoiler is blijven hangen. Hangt de uitlaat nog goed in de rubbers? Rij eens bewust langzaam en hard over een drempel en luister of je het dan ook hoort. Bij optrekken en bij remmen? Als je door de bocht gaat? Bij aangetrokken handrem? Druk de auto t.h.v. de schokdempers in en luister of je het geluid dan ook hoort. Loopt er iets aan in de wielkasten?