Welke oplossingen voor het fileprobleem bestaan er? En welke worden al daadwerkelijk uitgevoerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Het beste antwoord

De uitvoering beperkt zich op dit moment vooral tot slimmere auto's en krachtige verbindingen. Ook is er wel aandacht voor flexibeler werken om mensen uit de spits te halen en alternatieven als fiets en ov hebben de aandacht om het autoverkeer te reduceren.

Betere techniek en meer infrastructuur kunnen zeker helpen maar gaan niet het probleem op lossen. Zoals hierboven terecht gesteld zijn fiets en OV voor velen niet echt een alternatief, zelfs niet als er sprake is van spoorboekloos -hoogfrequent- treinverkeer en ook kleedkamers en garderobes worden gerealiseerd voor natte fietsers.

Ook een flinke reductie van het spitsverkeer biedt in z'n eentje de oplossing niet. Hiervoor is China een mooi voorbeeld: 1 dag in de week niet rijden, of Beijing zelfs om de dag de auto laten staan... toch een snelle reductie van 20 of zelfs meer dan 40% maar nog steeds zijn de files niet opgelost.

De echte oplossing is naast een integrale aanpak van minder spitsverkeer, optimalisatie van capaciteit door betere infrastructuur en slimmere techniek vooral aandacht voor de grootste veroorzaker van de files: verkeerd rijgedrag van de weggebruiker.

Om het rijgedrag aan te pakken zijn diverse voor de hand liggende oplossingen beschikbaar, goedkoop, snel toepasbaar en met meetbaar effect.. deze moeten echter wel worden uitgevoerd. En, zoals je een melkboer niet snel water zal zien promoten moet ook de verkeersambtenaar even wennen dat de oplossing niet zit in zijn uitbreidingsaanbesteding.

Ik laat me niet uit het veld slaan en heb mijn boek met het fileplan ingeleverd bij het ministerie. Het moge duidelijk zijn dat deze oplossingen nog niet gebruikt worden..

2011 filevrij! yes we can!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat je de oplossingen in drieën kunt delen.
- minder auto's op de weg, of anders meer gespreid over de dag. Hieronder valt ook dat men probeert transport van goederen over water of spoor te laten gaan ipv over de weg.
- meer asfalt, dus meer ruimte om te rijden
- een slimmer aangelegd wegennet, om zo de autostromen te verdelen.

Ik denk dat ze alle drie min of meer wel worden gedaan, met wisselend succes. Het is wel een voortdurende strijd, omdat er alleen maar meer auto's komen. En het is moeilijk om een gedragsverandering bij mensen teweeg te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een optie zouden slimmere auto's zijn die automatisch op een bepaalde (korte) afstand van elkaar blijven rijden en dan dus niet botsen. Hierdoor kunnen op het bestaande wegennet meer auto's veilig rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Investeren in andere vervoersmiddelen, zoals de fiets en bus. Het fietsen aantrekkelijker maken door goede fietspaden en fietsverbindingen b.v.
En de bus zou goedkoper kunnen worden gemaakt of zelfs gratis. Maar bovenal zou er gewerkt kunnen worden aan betere, snellere verbindingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn gedachten zijn zo : De meeste auto`s in de file dat is werkverkeer .
Buurman van mij is bouwvakker en moet elke dag 140 km rijden om op zijn werk te komen . en dan ook nog weer terug .net als zovele andere werklieden .
Het is misschien onmogelijk maar . ik zou zeggen dat mensen die op karwei gaan in hun eigen provincie moeten blijven . of alleen werk in hun eigen omgeving moeten aannemen .
Dan komen veel minder auto`s op de autobaan .
En dan bedoel ik aannemers . statenmakers . dakdekkers .wegenbouwers .ect .