Hoe weet ik van welk bouwjaar mijn auto is?

Op het kenteken staat: handelsbenaming( type): Megane Scenic; 1.6 16V 2005.
Vervolgens staat er : Datum eerste toelating 16-05-2002 en datum eerste afgifte Nederland: 16-05-2002.
Wie weet het goede bouwjaar?
Ik kan het ook niet op de anwb of andere autosites vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
9.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
weet niet of het nog kan, ooit kon je de anwb bellen en hiernaar informeren. op basis van het kenteken kon je dat opvragen.

Het beste antwoord

Op de site van de RDW onder het kopje voertuiggegevens online kan je alle relevante informatie vinden die bij je auto horen door enkel je kenteken in te voeren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is het enige juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (5)

De datum eerste afgifte nederland is de datum waarop het kenteken op de wagen is afgegeven.
11 jaar geleden
Datum eerst toelating of eerste in gebruikname is het bouwjaar. Datum eerste afgifte Nederland kan andere datum zijn als auto eerst in het buitenland in gebruik is geweest, en daarna in Nederland geïmporteerd.
jc54
11 jaar geleden
Het zou kunnen zijn dat er "gerommeld" is met de auto. Je zou adhv. het chassisnummer bij Renault na kunnen gaan of deze auto wel in 2002 gebouwd is. Het is nl. opmerkelijk dat je een model 2005 hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bijzonder verhaal wat we hier lezen.
Het kenteken zou kloppend moeten zijn. Wanneer de eerste toelating (internationaal) plaatsvond in 2002 zou deze auto ook 2002 als bouwjaar hebben.
Maar natuurlijk bestaat de kans dat er een foutje ontstond bij het RDW waardoor je niet geheel kloppende kenteken informatie krijgt, bij het invullen van je kenteken (al komt dit zelden voor).

Bindend is het bijbehorende kentekenbewijs. Wanneer hier een eerste toelating (internationaal) van 2005 op staat heeft de auto een bouwjaar van 2005.
Wat ook mogelijk is dat een auto beschikt over een vals kenteken. Dit kun je controleren door het chassisnummer te controleren. Ik acht de kans nogal klein omdat er zeer waarschijnlijk problemen zouden ontstaan met de verzekering. Mocht het wel het geval zijn rijdt je vermoedelijk in een gestolen auto.

Wanneer je er niet uitkomt kun je het beste het RDW raadplegen. Ook foutjes in hun systeem kunnen voor jou immers ook problemen opleveren bij een eventuele controle.

Ieder jaar heeft het kenteken een andere samenstelling. Voor ieder jaar zijn er andere letters gekozen voor een kenteken. Wanneer je de samenstellingen van 2002 en 2005 vergelijkt kun je kijken wat de leeftijd is (dit kan niet met een import auto)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou aan het model sowieso kunnen zien of 2002 of 2005 kan kloppen.
Een 2005 is een heel ander model dan 2002.
Wil je het kenteken delen om het op te zoeken?