kan ik mijn ierse rijbewijs en auto gebruiken in nederland?

oke ik heb mijn ierse rijbewijs 2 jaar geleden gehaald, en ik heb hier ook een auto.
nu ga ik terug naar nederland, kan ik mijn ierse rijbewijs gewoon gebruiken, en kan ik ook mijn auto meenemen uit ierland? (dit is omdat ze aan de linker kant van de weg rijden hier) of moet ik mijn rijbewijs laten omzetten in een nederlandse, en moet ik mijn auto in ierland achterlaten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ik zou in Nederland niet de weg opgaan met een auto waar het stuur rechts zit. Lijkt me onhandig en gevaarlijk!

Op http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/het_rijbewijs/rijden_met_een_buitenlands_rijbewijs/Rijden_met_een_buitenlands_rijbewijs_na_vestiging_in_Nederland.htm vond ik deze informatie over het rijbewijs:

Als u in Nederland gaat wonen, kunt u nog een bepaalde periode gebruik maken van uw buitenlands rijbewijs. De periode is afhankelijk van het land waar u uw rijbewijs hebt gehaald. Ná het aflopen van deze periode moet u een Nederlands rijbewijs hebben.

Rijbewijs afgegeven in EU/ EVA
Als u een rijbewijs heeft dat is afgegeven in een van de landen van de Europese Unie (EU) of Europese Vrijhandels Associatie (EVA), dan kunt u hier normaal gesproken nog tot 10 jaar na afgifte van het buitenlandse rijbewijs mee blijven rijden. Als uw rijbewijs al ouder is dan 9 jaar, dan mag u in ieder geval nog een jaar blijven rijden met uw rijbewijs (gerekend vanaf de datum van inschrijving in een Nederlandse gemeente). Voorwaarde is wel dat het rijbewijs nog geldig moet zijn.

Voorbeelden zijn:

Een Engels rijbewijs is afgegeven op 15-10-2000. De houder mag hier blijven rijden met zijn Engelse rijbewijs tot 15-10-2010, (10 jaar na afgiftedatum) tenzij de geldigheidsduur van het rijbewijs eerder verloopt. Als de geldigheidsduur van zijn rijbewijs echter verloopt voor 15-10-2010 dan moet hij het rijbewijs omwisselen voordat de geldigheidsduur van zijn rijbewijs is verlopen.
Een Duits rijbewijs is afgegeven op 10-03-2000 en de datum van inschrijving in Nederland is 10-10-2009. De houder van het rijbewijs mag hier blijven rijden tot 10-10-2010. Het rijbewijs is ouder dan 9 jaar. Op grond van de afgiftedatum van zijn rijbewijs zou hij hier eigenlijk mogen rijden tot 10-03-2010. Hij mag echter vanaf datum woonachtig in Nederland altijd nog een jaar gebruik maken van zijn rijbewijs en dit is dan de datum tot 10-10-2010. (mits de geldigheidsduur van het rijbewijs nog niet is verlopen).