Nee dat zou niet mogen gebeuren, als je wel overkomen is heeft de bestuurder van de auto zijn xenon hoogst waarschijnlijk zelf ingebouwd en te hoog afgesteld...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is per auto verschillend. Heb 2 BMW's en 2 Audi's met xenon af-fabriek met xenon gehad waarbij ik dat niet als dusdanig ervaren heb. Heb nu het laatste model Audi A6 met xenon waarbij ik inderdaad ervaar dat ik tijdens mist verblind wordt. In principe werkt het met automatische hoogteverstelling van de lampen, dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil zit hem ook in het feit hoe schuin de weg loopt ten opzichte van jouw gezichtsveld. Daarbij kan de tegemoet komende auto wellicht aan de achterkant erg zwaar beladen zijn.

Auto's waarbij door leveranciers of garage personeel dergelijke lampen ingebouwd zijn, moeten gewoon netjes voldoen aan de eisen die hierover opgesteld zijn. Op de site van RDW zal hier over genoeg informatie te vinden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehm, volgens mij is het antwoord : "ja, xenon verblindt in de mist". .
Doordat een xenon lamp een bijna puntvormige lichtbron is met een hoge luminantie is de verspreiding van het licht dus hoger. Vergelijk het met een zaklamp die je tegen de muur schijnt : Dan is de boel er om heen verlicht, haal je de muur weg, is het omgevingslicht minder.
Naast een bijna continu spectrum aan zichtbaar licht, bevat de uitgezonden straling bij xenonlampen ook ultraviolet licht.