fiat panda op winterstand zetten ik weet niet waar en hoe

mijn fiat panda .. ik zet de verwarming aan en wordt heel even warm en bam gaat uit en er komt alleen koude lucht binnen ..wie weet waar ik hem op winterstand kan zetten want het is een oudje .. van 1993 en ik had begrepen dat je die op winterstand moet zetten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
3.5K

Antwoorden (6)

Als ik het me goed herinner kun je dit instellen door de deksel van je luchtfilter een kwartslag (of halve slag) te draaien.

Maar het zou ook zo kunnen zijn dat hij dit zelf doet maar de klep die dit regelt kapot is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, zo werkte het ook bij mijn oude Seat Marbella. (Niet alleen een bijna gelijk uiterlijk, maar ook exact dezelfde motor als de Panda.) Als ik het me goed herinner, was het een halve slag.
Antwoord hierboven klopt.

Op de luchtfilterklep(Zijkant) zit een klepje die meestal 180 graden om gezet kan worden.

Het heeft niet echt technisch nut, maar geeft wat sneller warmte in je cabine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een Suzuki Alto gehad en die moest ik ook op de 'winterstand' zetten als de temperatuur onder de 7 graden bleef. Bij de Suzuki had het te maken met het koelen van de motor. Op de 'zomerstand' koelde hij de motor met de lucht die rechtstreeks binnenkwam. In de winter lukte het dan niet om de motor op temperatuur te krijgen omdat de buitenlucht te koud is.
Op de 'winterstand' zetten is erg eenvoudig. Doe de motorkap open en ergens vooraan zit er dan een pinnetje die je een gaatje verder moet schuiven. Aangezien er niet zoveel onder je motorkap zit, moet dit wel te vinden zijn.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op winterstand wordt de lucht naar de carburateur voorverwarmd, dit is omdat anders het benzine-luchtmengsel te koud blijft.
De interieurverwarming heeft hier niets mee te maken, waarschijnlijk is je thermostaat defect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals mijn voorganger azerty reeds vermeldde heeft de winterstand alleen maar invloed op de aangezogen lucht in je carburatiesysteem. Je luchtfilter heeft twee aanzuigpijpen welke door een klep kunnen worden omgezet. In de zomerstand wordt gewoon buitenlucht aangezogen en in de winterstand wordt er voorverwarmde lucht via je uitlaatspruitstuk aangezogen waardoor er via de venturi van je carburateur een 'warmer' lucht/benzine mengsel in je cilinders van de motor komt en geen benzine condensatie (door de kou) ontstaat. Toch heeft de zomer/winterstand van je luchtfilter niets van doen met je interieurverwarming.

Je interieurverwarming is gekoppeld aan je koelsysteem. Zolang je motor niet op bedrijfstemperatuur is zal de thermostaat niet openen en zal er geen circulatie zijn met je radiateur en verwarmingsradiateur. Dit impliceert dus dat je onder koude omstandigheden al een stuk langer moet rijden alvorens je motor (bij het bereiken van de bedrijfstemperatuur) warmte aan de radiateur kwijt moet. Dit impliceert dus ook dat de verwarmingsradiateur veel later in werking treedt omdat er geen circulatie van je koelvloeisof plaatsvindt.

In het ergste geval is je thermostaat defect waardoor deze het systeem gesloten houdt. De temperatuur van de motor kan dan oplopen waarbij je verwarming (door gebrek aan circulatie) niet zal/ kunnen werken.
Mijn advies is dan om ook te letten op je temperatuurmeter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De winterstand op een luchtfilter houdt alleen in dat je motor wat sneller op temperatuur komt, maar heeft inderdaad niks te maken met het feit dat je kachel snel weer koud wordt. Ook is het niet zo dat de kachel het pas doet als de thermostaat van je koelsysteem open gaat; de kachel radiateur is aangesloten voor deze thermostaat en doet het al als de motor een beetje warm is geworden; ikzelf zou in ieder geval checken of je genoeg koelvloeistof in je systeem hebt zitten of- is dit niet het geval- dan zou ik denken aan een verstopping in je kachel radiateur. Kijk eens naar de kleur van je koelvloeistof: is deze bruin va kleur en papperig dan zou dit een indicatie kunnen zijn van een verstopping.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook kan het (in zeldzame gevallen) zijn dat je waterpomp het niet meer goed doet; de schoepen van de pomp zijn dan dermate gecorrodeerd dat deze voor onvoldoende circulatie in je motorblok en je kachel radiateur zorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@lapricorn: Sorry, maar ik zie geen verbant tussen zomer- en winterstand van het luchtfilter... en de temperatuur van de motor. Toch een +1 van mij voor de suggestie van waterpomp en koelvloeistof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordat bij de winterstand de lucht van over het uitlaatspruitstuk betrokken wordt is deze al voorverwarmt voordat deze de motor in gaat; de bedrijfstemperatuur van de motor zal nu sneller bereikt worden, waardoor de kachelradiateur ook sneller warm zal worden.