Wat moet je doen, als je pech heb op de snelweg, en de vluchtstrook is opengesteld als spitsstrook?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kan me plotseling duidelijk herinneren dat ik afgelopen zomer over een weg reed waar ook de spitsstrook gebruikt werd en inderdaad zag dat er niet veilig uit.
Het zelfde probleem zie ik ook altijd bij tunnels.je moet er toch niet aan denken dáár pech te krijgen.
Alarmlichten aan en maar hopen dat ze het zien...

Het beste antwoord

Spitsstroken worden door camera's bewaakt. De verkeersleiding grijpt in als een voertuig met pech op de spitsstrook stilstaat. Het verkeer wordt dan direct door middel van pijlen naar de normale rijstrook gestuurd. Een spitsstrook blijft dicht als de camera's niet goed kunnen worden gebruikt, bijvoorbeeld bij sneeuw of mist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je gevarendriehoek een behoorlijk end van je auto neerzetten en aan de andere kant van de vluchtstrook gaan staan lijkt me
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je vluchtstrook of vangrail? Het veiligste ben je, volgens mij, buiten de auto achter de vangrail.
bij een vluchtstrook die in gebruik is als spitsstrook zijn er m.i. uitwijkplaatsen voor voertuigen met panne.

Toegevoegd na 1 dag:
zie bij voorbeeld op de A 12 tussen Utrecht en Den Haag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die moet je dan net kunnen bereiken, dat is het probleem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms is een antwoord gewoon ..... eh... dom...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,dat is het in dit geval niet! Niet iedere auto houdt er bij panne acuut mee op, vaak is er nog tijd om door te sukkelen naar zo'n uitwijkplaats! Sommige reacties zijn gewoon eh... ondoordacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nagenoeg alle rijkswegen met vluchtstroken die open kunnen als spitsstroken, hebben ook pechhaventjes om de zoveel meter. Die zitten op zodanige afstand van elkaar, dat als je auto er mee stopt, je meestal nog kunt uitrollen tot zo'n haventje. Zo niet, dan gaat het antwoord van Gideon in werking!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat steekt het mooi in elkaar, en ik me druk maken, pff
Goeie vraag +.
Ben ook benieuwd naar de antwoorden. Zelf zou ik, als dat nog lukt met de auto, met knipperlicht aan doorrijden tot het eerste de beste veilige plek, bij een station. En daar wachten op de wegenwacht.

Lukt het helemaal niet meer, dan in ieder geval die knipperlichten aan om achteropkomend verkeer te waarschuwen en dan maar langzaam naar de vluchtstrook. 't Is niet anders. En dan jij zo snel mogelijk als veilig is eruit en achter de vangrail wachten op hulp.

Toegevoegd na 11 minuten:
..bij een tankstation moet dat zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij calamiteiten op snelwegen en in tunnels worden de desbetreffende rijstroken afgesloten.
Dat geldt overal voor busbanen, carpoolstroken, wisselstroken spitsstroken en omleidingen.

Als uw motorvoertuig aangeeft niet verder te kunnen door bv olietekort, koelproblemen, brandstofproblemen, lekke band, mechanische problemen of een gezondheidsprobleem van een inzittende dan kan men indien mogelijk de alarmlichten inschakelen, langzaam vaart minderen, het motorvoertuig tot stilstand brengen.

Het veiligheidsvest aantrekken en op 30 meter afstand de gevarendriehoek plaatsen.
LOOP NOOIT MET UW RUG NAAR HET VERKEER.
Er zijn opstapjes om over de vangrail te klimmen.
Eventuele inzittenden kunnen het beste achter de vangrail plaatsnemen. Zorg dat huisdieren aangelijnd zijn en onder toezicht van een volwassene blijven.
Bel indien mogelijk de ANWB of loop naar een praatpaal.
In andere gevallen belt u 112.

Vergeet geen belangrijke papieren, medicijnen of andere artikelen uit het voertuig te nemen indien het voertuig
weggesleept wordt en het adres niet uw huisadres is.