Hoe bepaal men de snelheid limiet op de snelweg?, de ene s. weg 100 km en de andere s. weg 120 km. Welke criteria gelden hier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (5)

Snelwegen hebben een maximum snelheid van 120 pku, tenzij anders aangegeven. Dus als je bij het oprijden geen bord van 100 tegen komt, is het 120.

Toegevoegd na 2 minuten:
overigens: Op basis van overzichtbaarheid, nabijheid tot steden ed wordt besloten wat de precieze snelheid op elk stuk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een snelweg in een sterk-stedelijk gebied licht (bijv. door Den Haag) - zal de snelheid lager liggen omdat bij een lagere snelheid minder lawaai & minder vervuiling is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op autowegen aangegeven met een witte auto op een blauw vierkant bord is de maximumsnelheid standaard (dus zonder vermelding) 100km/uur . Zie bijvoorbeeld de N11 Leiden-Bodegraven met gescheiden rijbanen en gelijkvloerse kruisingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De afwegingen die spelen zijn vooral:
Veiligheid
Milieu (ook geluidsoverlast)
Doorstroming
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt gekeken naar een aantal factoren. Zoals de ligging van de weg (hoeveel bochten en hoe scherp), de bebouwing eromheen, het aantal afslagen, de milieuvereisten ter plekke, en het soort weg (snelweg, autoweg, provinciale weg).
Het is dus ook gewoon een beetje logisch nadenken. Mocht je nou vinden dat op een bepaalde weg de maximumsnelheid te hoog of te laag is dan kun je dat bij de gemeente of bij bijvoorbeeld www.vananaarbeter.nl aangeven. Misschien doen ze er wat mee (misschien ook niet ;))