Wat gebeurt er met de accu van een electrische auto als die auto te water raakt ? Water is een prima geleider....

Doordat er veel vermogen in een accupack van een electrische auto aanwezig is en water een uitstekende geleider is vraag ik mij af of in hoeverre de kans op een electrische schok aanwezig is als je te water raakt met zo`n auto.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
5.7K

Het beste antwoord

Puur demi water(dus water zonder mineralen geleidt geen stroom) Water geleidt alleen stroom als er ionen(geladen atomen) in zitten. Water is daarom niet een prima geleider. Chloor en kalk bijvoorbeeld wel.

Omdat het aantal geleidende materialen in oppervlaktewater wel meevalt zal het een bepaalde periode duren voordat de accu is ontladen. Daarbij zoekt de stroom de kortste weg tussen positief en negatief. In het geval van een ter water gelaten accu is dat de + en de aarde (het water zelf). Omdat de stroomdraadjes en de verlichting een makkelijkere weg voor de stroom is dan een weg banen via de ionen in het water, kan de verlichting ook onder water blijven branden.

De stroom uit een ter water gelaten accu is nihil. Pas als er een goede geleider tussen zit dan zal de spanning in elkaar zakken en de stroom enorm toenemen. Deze stroom zal jou, als jij ook in het water ligt' niet bereiken omdat jou lichaam geen deel uitmaakt van de 'makkelijkste weg' die de stroom wil afleggen.