Waarom wordt beweerd dat electrische auto's beter zijn voor het milieu?

De stroom komt toch gewoon ook uit een (kolengestookte) centrale?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Een elektrische auto heeft meer rendement. Ook kan men bij de energiecentrale de nadelinge effecten beter (gezamelijk) opvangen dan bijv. achteraf via een katalysator die ook lang niet alles opvangt.
Betreft 't een energiecentrale waarbij de zon of de wind verantwoordelijk is voor 't opwekken van de energie, dan is 't helemaal mooi.
Nadeel is wel de accu's die om de zoveel jaar vervangen moeten worden. Misschien dat wat dit betreft rijden op waterstof nog beter voor 't milieu is.

Nog beter is 't om dicht bij je werk te gaan wonen (als je tenminste een vaste werkplek hebt) en dan de fiets te nemen.

Toegevoegd op 02-06-2009 13:16:26
Neem eens een kijkje bij deze auto: de Aptera!
www.aptera.com

Toegevoegd op 02-06-2009 13:17:13
Als GM gewoon op tijd met zulke auto's op de markt was gekomen, was er 'niks aan de hand' met GM.

Toegevoegd op 02-06-2009 13:21:50
Een elektrische motor gaat trouwens ook veel langer mee dan een verbrandingsmotor. Ook beter voor 't milieu, dus.

Toegevoegd op 02-06-2009 13:32:20
En zelfs al was 't niet beter voor 't milieu: er is simpelweg geen keuze - de olie raakt op. Lees: onbetaalbaar voor gewone stervelingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat auto's op benzine en diesel een beperkte CO2 uitstoot hebben. En omdat er een aantal milieu activisten in Den Haag zitten die suggereren dat auto's zorgen voor de grootste CO2 uitstoot. Dat laatste is overigens niet waar...

En een kerncentrale heeft geen CO2 uitstoot...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kerncentrale bouwen en afbreken kost wel aardig wat CO2. (Zo natuurlijk ook met windmolens.)
Verder moet 't kernafval tienduizenden jaren zwaarbewaakt worden (tegen natuurrampen, lekkage en terroristen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat was de vraag niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar je begint zelf over de kerncentrale. Een kerncentrale is niet milieuvriendelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik ben van mening dat een kerncentrale op termijn milieuvriendelijker is dan een centrale die op kolen gestookt wordt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op termijn wordt een kerncentrale weer afgebroken. Op nog veel langere termijn blijf je zitten met afval waar je nergens mee heen kan. Op termijn is nog steeds een groot gebied rondom Tjernobyl (mogelijk voor uw tijd, dus misschien kent u dat geval nog niet) onveilig. Op termijn zorgt verspreiding van nucleaire kennis voor meer kernoorlogen- en ongelukken. Wel ben ik 't eens dat kolencentrales uit de tijd zijn.
Dat is niet zo...
het is slechter voor het milieu...

En de reden waarom elektrische auto´s niet gestimuleerd worden is omdat de energie uit het stopcontact veel en veel te goedkoop is ten opzichte van die aan de pomp...
Als iedereen nu aan de elektrische auto ging, dan was er een groot probleem, dan zou er geen stroom genoeg zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks probleem. Gewoon zonnecellen bijplaatsen op de daken. Met een zonnecel op je eigen dak kan je gewoon elke nacht je Aptera opladen en da's ruim voldoende voor't gemiddelde woon/werkverkeern.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of, elke dag opladen dan, beter gezegd. 'S nachts schijnt de zon natuurlijk niet.
Echter zelfs 's nachts kan je ook energie gewoon importeren natuurlijk van de andere helft van de aarde die wel in de zon zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de opbrengst is 60 watt per M², dan moeten we heel Nederland betegelen met zonnepanelen, wist je dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'T hoeft ook niet in één keer.
In in de woestijnen is plaats zat.
Beter is natuurlijk zoveel mogelijk energiebesparing.
Met z'n allen op de fiets ipv in de auto.
Die stroom hoeft dus niet te komen uit een kolencentrale. Het kan ook een kerncentrale zijn, of windmolens, of zonnecellen, of weet ik welke duurzame vorm van energie. Dus het kan milieuvriendelijker zijn, maar hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de "Well To Wheel" methode gebruikt om te kijken wat de totale brandstofkosten zijn van een elektrische auto en een auto op fossiele brandstof. Zul je er op uitkomen dat alleen met zonnecollectoren/windmolens of kernenergie een elektrische auto goedkoper is per km en minder brandstof verbruikt/CO2 uitstoot.

Voor een voorbeeld check de 2e bron.