Heeft het negatieve gevolgen voor je auto/motor als je 50km/u rijdt in 5de versnelling?

Hallo

Ik rij met een Opel Corsa C van 16 jaar oud, het is een diesel met cilinderinhoud 1700.

ik kan 50km/uur rijden in 5de versnelling.
ik heb altijd geleerd dat hoe lager het toerental, hoe lager het verbruik is en hoe rustiger voor de motor.

Maar zijn er echt geen negatieve gevolgen (zoals slijtage aan een onderdeel of meerdere onderdelen) als je dit vaak doet?

Dank

7 jaar geleden
in: Auto's
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hallo, Dit kan zekerweten slechte gevolgen hebben voor je motor. Ik ben in opleiding om autotechnicus te worden en op mijn stage zie ik wel eens erge krukaslagerschade. De rede voor deze schade en dat het nu steeds vaker voorkomt is dat veel mensen zo'n onnozele manier van rijden krijgen geleerd van mensen die geen idee hebben wat dit met de motormechanische componenten doet. Alleen maar om een zuinig brandstofverbuik te verkrijgen. Als je 50km/u in de 5e versnelling rijdt zorg je voor een enorm hoge belasting op de krukaslagers en deze zullen dan heel snel wegslijten waardoor je motir in puin loopt. Conclussie: zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling schakelen en daarin blijven rijden zelfs met lage snelheden is prima voor je brandstofverbruik maar moordend voor je lagerverbruik. Met vriendelijke groet!

Antwoorden (2)

Nee, als de auto niet gaat trillen als je er in rijd dan is er geen probleem. De enige reden waarom mensen dit voorkomen, is omdat al er een klein beetje geremd wordt moet je de hele tijd terugschakelen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het kán negatieve gevolgen hebben. Het kan vervuilend werken op de motor. Dit is afhankelijk van het toerental en de motorkarakteristiek. Als je toerental lager ligt dan bij het maximum koppel, dan "moet de motor te hard werken" om dat toerental te blijven draaien. Je hebt dan een minder gunstige cilindervulling, waardoor je ook een minder gunstige verbranding hebt, en daardoor meer vervuiling. Het is alles bij elkaar een nogal technisch verhaal, maar je zou de de koppel-kromme en de brandstof-kromme (technische termen) naast elkaar moeten leggen om te zien bij welk toerental je motor het sterkst is en het minste brandstof verbruikt. Dit kan een hoger toerental (dus een lagere versnelling) betekenen bij 50 km. per uur.
jc54