Welk onderdeel van mijn bmw 320d 1999 is dit? (zie foto)

Hallo allemaal,

Sinds gisteren heb ik een probleem met mijn bmw 320d 1999. Na een rit begon het onderdeel op de foto een zoemgeluid te maken, en sindsdien start de auto niet meer. Het geeft een abs melding aan en bij het opstarten maakt de auto een tikgeluid(start niet op). Zou iemand mii kunnen vertellen wel onderdeel van de auto dit is?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Startmotor defect. Tikgeluid is van het startrelais die tevergeefs de startmotor een zwiep probeert te geven.
Bordensteker
7 jaar geleden
Er zit een witte sticker op. Het helpt wellicht om hier te vermelden welke teksten er allemaal op die sticker staan ...

Antwoorden (2)

Hoi Stoeptegel,

Dat is waarschijnlijk het computer motormanagement. Ik hoorde dat het vaker voorkomt dat die kapot gaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het in de afbeeldingen getoonde kastje (waarvan hier http://aws-cf.caradisiac.com/prod/uploads/200502/sneztyle_1108053880_photos_bmw_012.jpg een andere foto) is niet de computer van het motormanagement, maar de zogenaamde standkachel van het merk Webasto. Die werd tot aan het modeljaar 2000 standaard in deze auto’s ingebouwd (daarna werd het een ander model standkachel), en hij dient om de koelvloeistof van de motor ’s morgens sneller op temperatuur te krijgen en bij een aantal versies om de koelvloeistof zelfs voor te kunnen verwarmen zodat je in de winter niet een steenkoude motor moet starten, en met het voorverwarmde koelsysteem kan de interieurkachel ook het interieur wat voorverwarmen en de voorruit ontdooien voordat je instapt. Je kunt met de afstandbediening een voor je huis staande auto hiermee zonder naar buiten te gaan dus op laten warmen zodat de motor gemakkelijk start en de chauffeur niet met verkleumde handen in een ijskoud interieur hoeft plaats te nemen.
Filmpje: https://youtu.be/klvZv45mZf4 (maar dat gaat over een nieuwer type standkachel van Webasto).

Hier een link naar een duidelijke afbeelding van zo’n (modelafhankelijke) sticker.

Een reden is dat een dieselmotor niet van aluminium maar van gietijzer gemaakt wordt, dat niet snel opwarmt. En een diesel is thermisch efficiënter dan een benzinemotor: er gaat minder energie als warmte verloren. Daarom is een opwarmhulp wenselijk om het koelsysteem na de koude start sneller op temperatuur te krijgen. Of om het zelfs al op te warmen vóór het starten van de motor.

Mijn vermoeden is dat een storing in (de aansturing van) deze standkachel samenhangt met het nu niet kunnen starten van de motor.

Toegevoegd na 14 minuten:
De link naar de aparte afbeelding van zo’n Webastosticker met typegegevens ontbrak nog: http://www.pieseauto.ro/poze/webasto-bmw-e46-320d-defect/webasto-bmw-e46-320d-defect-6961424e7fda86170b-0-0-0-0-0.jpg

Toegevoegd na 4 uur:
Een erg informatieve site is http://www.standkachels.com

Het zou kunnen dat een storing in de standkachel na de laatste rit lange tijd stroom heeft afgenomen van de accu, waardoor dan nu de auto niet meer wil starten. Dat ligt dan niet aan de startmotor zelf, maar het geluid van een tik kan nu wel van het startrelais zijn, doordat de heel ver ontladen accu dat startrelais nog wél kan aantrekken, maar vervolgens geen kracht heeft om de startmotor echt de motor te laten ronddraaien. Dat zou je kunnen merken aan het dan ineens zowat uitdoven van alle controlelampjes binnen.
Bordensteker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Dit systeem van Webasto bestaat inderdaad in (o.a.) twee uitvoeringen. Ten eerste als een niet door de bestuurder te bedienen “bijverwarming” om het koelsysteem op temperatuur te krijgen zodat de (koudgestarte) dieselmotor ná het starten sneller op temperatuur komt en de gewone verwarming binnen voldoende comfortabel werkt. Deze versie heeft geen eigen waterpomp. En de echte “standkachel”, d.w.z. een voorverwarmingskachel die tevens de auto al vóór het starten van de motor gedeeltelijk op temperatuur kan brengen. Die heeft dus wel een eigen waterpomp, omdat deze kachel al warmte moet verspreiden terwijl de waterpomp van de dieselmotor nog stilstaat. Ze kunnen soms hinderlijke storingen veroorzaken door onbedoeld te werken en daarbij stroom en brandstof te verbruiken; vooral de stroom is dan een pijnpunt voor de accu!
http://www.bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?t=37262&p=501967