Bijna nieuwe Accu helemaal leeg, wil niet opladen met lader, wat nu?

Ik heb een nieuwe accu in een auto gezet, toen 4 maanden niet gebruikt, nu was de accu leeg, aan de oplader (Bosch) maar accu wil niet laden en geeft geen stroom , niet dat hij aan het laden is en geen melding te lage spanning, gewoon leef dus.
Vriend van me zei dat je zo'n accu even moet "activeren". In een andere auto zetten, die met starthulp starten en gaan rijden, lader geeft volgens hem te "voorzichtig stroom".
Accu was bijna nieuw dus bevroren kan ik me niet voorstellen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
23K

Het beste antwoord

Zet er een andere accu bij, zo dat je twee accu's tegelijk oplaadt. De geheel lege accu zal zo een beetje stroom overnemen van de tweede accu, en als hij eenmaal een beetje stroom opgenomen heeft, kun je hem individueel verder opladen.
Heb het vaker meegemaakt, dat accu's zó ver leeg zijn, dat je ze zo niet meer kunt leden. Met behulp van een tweede accu lukt het meestal wel, hoewel de lege accu dan meestal wel een flinke tik gehad heeft. Het kan ooit wel een week duren, voordat je lege accu weer goed doorladen is.
Heb je het bonnetje nog van de accu, ga dan terug naar de leverancier voor garantie. Op accu's zit doorgaans een jaar garantie.
jc54
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Dat is toch niet zo een goede tip. Als je een lege accu parallel zet aan een volle loopt er veel te veel stroom en kun je beide mollen.
jc54
13 jaar geleden
Zo heb ik al diverse accu's "gered".
Je moet ze ook niet alleen parallel aan elkaar zetten, maar ook gelijk aan de lader zetten.

Andere antwoorden (1)

Soms zijn er wel eens accu's met een kapotte cel. Een 12V accu moet in principe 13,8V afgeven (2,3 V per cel). Meet even na of je dat hebt nadat je geladen hebt. Ook moet je kijken of de lader het amperage van de accu aankan.

Een accu heeft vaak een typenummer dat uit vijf posities bestaat en met een 5 begint, bijvoorbeeld 56318. De posities 2 en 3 geven dan het amperage aan, in dit geval 63 Amp. Kijk of je lader dit amperage aankan en of dit voldoende is voor je auto.